אוסטאוארתריטיס - דלקת מפרקים ניוונית

Osteoarthritis
Osteoarthritis
צילום: שטרסטוק

דלקת מפרקים ניוונית אינה ניתנת לריפוי. היא שכיחה בנשים. במקרים קלים ניתן לטפל בעזרת ירידה במשקל, ופעילות גופנית

מחלת אוסטאוארתריטיס מתאפיינת בהתקפים חוזרים של תסמינים. החולה במחלה חווה החמרה והקלה לסירוגין, בהתאם לתנאים הסביבתיים. הוא סובל מכאב, נפיחות, נוקשות לזמן קצר שבאה והולכת, שוב ושוב, וחוסר יציבות של המפרק.

המחלה אופיינית לגיל הזהב והארכת תוחלת החיים הביאה לעלייה משמעותית בשכיחותה. היא צפויה להיות המחלה הרביעית בחומרתה כגורם לנכות, מוגבלות וכאב כרוני. המחלה פוגעת כיום בכשישים אחוז מהגברים מעל גיל 65 ובכשבעים אחוז מהנשים מעל גיל 65.

המחלה אינה ניתנת לריפוי אולם הטיפול עשוי להקל על הסימפטומים. מטרת הטיפול היא להקל על הכאב, להפחית מגבלות תנועתיות, לספק תמיכה ולאפשר שמירה על חיים פעילים ואיכותיים ככל שהמצב מאפשר.

הטיפול במחלה: מקרים קלים עד מתונים של המחלה יטופלו באמצעות פעילות גופנית, ירידה במשקל, ומשככי כאבים במרבית המקרים יספיקו דרכים אלו על מנת למנוע החמרה. פעילות גופנית מתאימה, חיונית לשמירה על בריאותם של אנשים הלוקים בדלקת מפרקים ניוונית. על הפעילות לכלול תרגילים לחיזוק השרירים, תרגילים לשיפור היציבה ותרגילים לשיפור הכושר הגופני הכללי. יש לבצע פעילות גופנית תחת פיקוח רפואי מתאים. גם אם המחלה גורמת לנוקשות ולכאב, הפעילות הגופנית לא תחמיר את הסימפטומים. במרבית המקרים ירשם דווקא שיפור במצב ויכולת התנועתיות תשתפר. פיזיותרפיסט מומחה בטיפול בדלקת מפרקים ניוונית ינחה את המטופל לגבי תרגילים אותם יוכל לבצע בביתו. חשוב להקפיד לבצע תרגילים המותאמים למטופל בלבד, על מנת למנוע החמרה של המצב וגרימת נזק נוסף למפרקים.

משקל עודף גורם לעומס יתר על מפרקי הגוף ומחמיר את הסימפטומים האופייניים לדלקת מפרקים ניוונית. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המשקל העודף היא להפחית את כמות המזון הנצרכת. ניתן להתייעץ עם תזונאית או עם רופא המשפחה לגבי הדרך המתאימה ביותר לרדת במשקל. הטיפול התרופתי  יכלול נטילת משככי כאב. סוג התרופה יקבע בהתאם לחומרת הכאב ומצבו הבריאותי הכללי של המטופל.

במצבים חמורים, כאשר משככי כאב אינם יעילים עוד, ניתן להזריק קורטיקוסטרואידים ישירות לתוך המפרק הפגוע על מנת להפחית את הנפיחות במפרק ולהקל על הכאב. קורטיקוסטרואידים הם נוגדי דלקת חזקים. כמו כן ניתן להזריק חומצה היאלורונית המשמשת כחומר לסיכוך המפרק ולהפחתת החיכוך עקב הפגיעה בסחוסי המפרק. הזרקת חומצה היאלורונית עשויה לשפר את חומרת הכאב אך אינה מונעת החמרה במצב הניווני.

.

מקור המידע – אתר "קופת חולים מכבי", אתר "בית החולים שיבא".


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן