בדיקות תקופתיות – חשוב בכל גיל

בדיקה-תקופתחת-בגל-גיל-שששש
בדיקה-תקופתחת-בגל-גיל-שששש
צילום: שטרסטוק

שמירה על אורח חיים בריא מחייבת עריכת בדיקות תקופתיות: בדיקות דם, לחץ דם, עיניים, שמיעה ועוד רבות נוספות. באיזה גיל צריך לעשות כל בדיקה? למה היא חשובה? רשימה חלקית בלבד

בדיקות בכל גיל: בדיקת לחץ תוך עיני וקרקעית עין במקרה של טשטוש ראייה, לחץ בעיניים או כאבי ראש. שומות: אם הופיעה שומה חשודה בעלת גבולות לא ברורים ומוגדרים, צבע אדום כחול או שחור, דימום, גירוד או צורה לא סימטרית, יש לגשת לרופא עור לבדיקה.

בדיקות מגיל 18: בדיקת לחץ דם במנוחה  אחת לשנתיים, אק"ג אחת לחמש שנים, בדיקה לאיתור סוכרת סמויה אחת לחמש שנים אצל אלה בעלי סיכון יתר (השמנת יתר, רמות שומנים גבוהות בדם, יתר לחץ דם), בדיקה של האשכים והפין, שומות חשודות, פאפ סמיר לגילוי וירוסים ואף מצבים טרום סרטניים אצל נשים בתכיפות של אחת לשנה עד שלוש.

בדיקות מגיל 40: בדיקת לחץ דם במנוחה אחת לשנתיים לפחות, אק"ג אחת לשנה, בדיקת כימיה בדם לפחות פעם בחמש שנים החל מגיל 35, כולל תפקודי כבד, פרופיל שומנים וכולסטרול. בקרב מעשנים, סוכרתיים או אנשים עם היסטוריה משפחתית של מחלת לב, החל מגיל 20. בדיקה רקטלית המשמשת לאבחון מוקדם של סרטן המעי הגס והערמונית. היא מתבצעת אצל רופא המשפחה, כירורג או אורולוג אחת לשנה. קולונוסקופיה לגילוי סרטן המעי, ומומלצת אחת לחמש שנים. בדיקת שד וממוגרפיה באופן סדיר מדי שנה.

בדיקת לחץ תוך עיני לגילוי גלאוקומה, שהיא מחלה של הגיל המבוגר בדרך כלל, הפוגעת בעצב הראייה ומאופיינת ברוב המקרים בעלייה של לחץ בתוך העין. כעשרה אחוזים מהאוכלוסייה מעל גיל ארבעים לוקים בגלאוקומה, שעלולה לתקוף גם צעירים יותר. רופאי העיניים ממליצים לבני ארבעים ומעלה להגיע אחת לשנתיים לפחות לבדיקת לחץ תוך עיני אצל רופא העיניים. אם אתם סובלים מטשטוש ראייה, לחץ בעיניים או כאבי ראש, יש לגשת לבדיקת עיניים בכל גיל.

בדיקות מגיל 50: בדיקת דם סמוי בצואה אחת לשנה. בדיקת פי.אס.איי בדם לאיתור סרטן הערמונית. הבדיקה מומלצת לגברים אחת לשנתיים. גילוי סרטן כרכשת-חלחולת (פי הטבעת) החל מגיל 50, ולאחר מכן פעם בעשר שנים. בדיקת לחץ דם במנוחה אחת לשנתיים לפחות לאנשים בריאים ללא בעיות לחץ דם. בדיקת צפיפות עצם החל מגיל 60. בדיקת סוכרת פעם בחמש שנים. אצל אנשים שסובלים מיתר לחץ דם ומכולסטרול גבוה, אנשים שמנים או כאלה עם היסטוריה משפחתית של סוכרת, יש לבצע את הבדיקה לעיתים קרובות בהרבה. בדיקת שד וממוגרפיה אחת לשנה ובדיקת לחץ תוך עיני,  לאיתור גלאוקומה, אחת לשנתיים לפחות.

מקור מידע – "אתר Ynet", מאמר מאת דר' איתי גל


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות אפידימיולוגיה ורפואת משפחה >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן