גישה טבעית למחלות חורף

עירית וולף גודמן צילום: יח
עירית וולף גודמן צילום: יח"צ

מאמר מאת עירית וולף גודמן, מנהלת תחום רפואה משלימה בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון באסותא רמת החייל, מציע דרכים להתמודדות טבעית משלימה עם מחלות החורף

ימי החורף הסגריריים כבר הפכו לעניין יומיומי ואיתם מגיעים גם הקור, הרוח והלחות אשר מאתגרים את המערכת החיסונית שלנו. כאשר זו נחלשת, הדבר מתבטא פעמים רבות דרך איברי מערכת האף, אוזן וגרון ואנו חווים בעיות כגון: צינון, סינוסיטיס, דלקות אוזניים, נזלות, דלקות וכאבי גרון וכדומה.

על פי הרפואה המשלימה, יש קשר הדוק בין הגוף לנפש, ולגוף שלנו יכולת מופלאה לשמור על בריאותו ולרפא את עצמו אם רק ניתן לו את התנאים לכך. בסין העתיקה, היו מקדימים תרופה למכה, ופונים לרופא המקומי במצב של בריאות תקינה, עבור קבלת טיפול מונע לקראת החורף.

על פי רפואות המזרח, היסודות המשפיעים על בריאות גופנו הינם: המזון שאנו אוכלים; התנועה שאנו עושים; האוויר שאנו נושמים; והמחשבות שאנו חושבים.

שתיית כוס תה תשאיר את הרוקח מובטל? צילום: אליסון מאראס, אנספלאש

מזון

למערכת העיכול, לפי הרפואה המשלימה, יש השפעה על המערכת החיסונית ומערכת הנשימה ולכן כדאי להקפיד על אכילת מזון ושתיה בטמפרטורת הגוף, שהיא החום המדויק ביותר למערכת העיכול שלנו. רצוי לשטוף במים פושרים את הירקות והפירות שאנו אוכלים, להוסיף מרקים לתפריט היומי כגון: מרק כתום או מרק שורשים ולהקפיד שלא לצרוך מזונות קפואים, כגון גלידה, ייתר על המידה.

מומלץ לכלול בתפריט מזונות שתומכים במערכת החיסון כגון: ירקות כתומים אשר מספקים לגופינו ויטמין A, אשר שומר על תפקוד תקין של מערכת החיסון. גרעיני דלעת כמקור לאבץ, שעוזר להתמודדות עם צינון.
מיץ מלימון טרי שעשיר בוויטמין,C אשר כבר מהמאה ה-17 ידועות סגולותיו בשמירה על בריאותנו.

אכילת דגי סלמון וחשיפה לשמש החורפית, כעשרים דקות ביום, יעשירו את גופינו בוויטמין D. רצוי להימנע ממזונות מעובדים ומתועשים ולהפחית בצריכת קמח לבן וסוכר, אשר יוצרים עומס על מערכות רבות בגוף.

אמרה סינית עתיקה אומרת: "שתיית כוס תה מידי יום תשאיר את הרוקח מובטל". הוסיפו לשתייה היומית חליטת צמחים בעלי תכונות אשר תומכות במערכת החיסונית כגון תה מרווה, אכנציאה ואסטרגלוס. בזמן מחלה, נוכל לעזור לגופנו על ידי חימומו וגרימת הזעה מוכוונת, באמצעות לבוש חם ושתיית חליטת צמחים משורש ג'ינג'ר וקליפת קינמון.

פעילות גופנית לאור השמש צילום: קורטני נוס, אנספלאש

תנועה

היפוקרטס, אבי הרפואה, אמר: "הליכה הינה התרופה הטובה ביותר". הקפדה על תנועה טבעית – הפעילות שנעשית תוך כדי פעילויות היום יום כגון עליה וירידה במדרגות, תליית כביסה, בישול ועבודות בית נוספות, עבודות גננות בגינה וכו' תורמים כולם לבריאות הגוף והנפש.

במקביל, מומלץ לקיים פעילות גופנית כגון הליכה, רכיבה על אופניים, יוגה, פילאטיס, טאי צ'י. חשוב לציין, שגם בזמן השינה, למרות שאין תנועה פיזית, מספר רב של מערכות בגופנו ממשיכות לפעול בתחזוקה שוטפת. לדוגמה – המערכת החיסונית והמערכת ההורמונאלית מתפתחות ומתחזקות. כמו כן, ידוע ששינה תורמת גם לאיזון המערכת הנפשית.

נשימה ומחשבות חיוביות צילום: אומיד ארמין, אנספלאש

נשימה

לנשימה מודעת, ישנם יתרונות רבים בחיזוק הגוף, הפחתת כאב והרגעת הנפש. נשימה מודעת עשויה לסייע בהקלה בבעיות נשימה, סיוע בזירוז תהליך החלמה בזמן ולאחר מחלה, הרגעה במצבי מתח, העלאת רמת הריכוז והזיכרון.

חשוב במהלך היום לשים לב לנשימה שלכם. נשימה דרך האף, במיוחד בחורף, עוזרת לסינון וניקוי האוויר שנכנס לגופנו, מווירוסים ומזיקים סביבתיים. מומלץ לתרגל מדיטציה וצ'י קונג לחיזוק הנשימה והרגעה, אך גם תרגילי נשימה פשוטים תומכים בהורדת רמת המתח בחיים. לדוגמה –
הכנסת אויר דרך האף לבטן לספירה של ארבע, עצירת האוויר לספירה של שתיים, והוצאת האוויר דרך הפה לספירה של שש.

חשיבה

חשיבה חיובית תוך שימת דגש על הטוב בחיינו ולא על החסר ושמירה על קשרים חברתיים ומשפחתיים, התומכים בכם ומרבים אהבה ושמחה בחייכם, עוזרות במידה רבה לחיזוק הגוף ועמידותו בפני מחלות. בתקופה זו כשנמנע מאתנו לצאת למרחב הפתוח, דמיון מודרך היא דרך נפלאה לרפא את עצמנו בעזרת כוח המחשבה בלבד.

תרגיל לדוגמה: יש לשבת בנוחות ולנשום שלוש נשימות עמוקות, להרפות את שרירי הגוף ולדמיין מקום שזכור לכם כנעים ומרגיע (חוף ים, נחל, מים או כל מקום שממלא אתכם בבטחון ושלווה) לדמיין את המראות, הריחות, הצלילים והתחושות הקושרים אתכם למקום הנעים.

לסיכום, חשוב לזכור שאורח חיים מאוזן יעזור לנו לשמור על אנרגיית החיים ויכולת הריפוי הטבעית של גופנו, ולשמור על אברי הנשימה פתוחים ובריאים.

כותבת המאמר, עירית וולף גודמן, היא בוגרת המכללה לרפואה משלימה בתל אביב, בעלת תעודה ברפואה סינית (Pacific College of Oriental Medicine, San Diego, Ca) ומתמחה ברפואה יפנית (Kiiko Matsumoto Style).

מאמר זה אינו מהווה תחליף, בשום אופן, להיוועצות ברופא/ה בכל סוגיה רפואית רלוונטית.