טיפול רפואי בילדים נפגעי התעללות

צילום אילוסטרציה: איזק קוואסדה, אנספלאש
צילום אילוסטרציה: איזק קוואסדה, אנספלאש

קורס ייחודי לאיתור וטיפול בילדים נפגעי התעללות, התקיים באקדמיה לרפואה דחופה ילדים של בית החולים מאיר. מדובר ביוזמה משותפת של הוועדות להגנת הילד במרכזים הרפואיים מאיר ושניידר, בראשותן של ד"ר איילת שלז (סגנית מלר"ד ילדים במאיר), ד"ר הדס יחיעם (רופאה בכירה במלר"ד ילדים במאיר), וד"ר רמה שוורץ (רופאה בכירה במלר"ד שניידר)

לראשונה במערכת הבריאות בישראל, התקיים במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא, קורס ייחודי לצוותים רפואיים לאיתור וטיפול בילדים נפגעי התעללות. ד"ר איילת שלז: "לאור העלייה שאנו עדים לה במקרי הפגיעות בילדים, בתקופת הקורונה, הקורס חשוב כעת מאין כמותו".

מה מלמדים בקורס?

ד"ר שלז: "אנו קוראים לכך 'תורת הדגלים האדומים', כלומר אילו מקרים צריכים להדליק נורה אדומה שמשהו פה לא בסדר, או להדליק נורה אדומה שאולי מספרים לך סיפור לא מדויק, ואתה צריך לחשוד שיש סיכוי שהילד נפגע כי מישהו פגע בו, ולא כי הוא נפל או נחבל בטעות".

מדובר בקורס ראשון בישראל, המיועד לצוותים רפואיים, בבתי החולים ובהמשך בקהילה, המתמקד בתחום רפואי זה. הקורס מתקיים במסגרת האקדמיה לרפואה דחופה ילדים של המרכז הרפואי מאיר, והינו יוזמה משותפת של הוועדות להגנת הילד במרכזים הרפואיים מאיר ושניידר בראשותן של ד"ר איילת שלז, סגנית מלר"ד ילדים בבית החולים מאיר, וד"ר הדס יחיעם, רופאה בכירה במלר"ד ילדים במאיר, וד"ר רמה שוורץ רופאה בכירה במלר"ד בבית החולים לילדים שניידר בפתח תקוה.

שלושתן רופאות מומחיות עם הכשרה מיוחדת, בת שנה וחצי, במכון חרוב ובמשרד הבריאות. ההכשרה התקיימה בארץ ובחו"ל. החזון שלהן הוא שכל צוות שפוגש ומטפל בילדים, אם בבית חולים ואם במרפאה, יעבור את הקורס הזה, שהועבר עד כה כמכלול ובאופן מובנה, רק בבתי הספר לרפואה ולסיעוד.

מספרת ד"ר שלז, סגנית מלר"ד ילדים במרכז הרפואי מאיר: "בשנים האחרונות, ובעיקר כעת עקב הקורונה, נושא ההתעללות בילדים חסרי ישע רלוונטי מתמיד. ילדים שחווים פגיעה פיזית זקוקים לעיתים לטיפול במערכת הרפואית, אליה מגיעים למשל ילדים עם שברים ותינוקות שטולטלו. מקרים אלו מגיעים לעיתים לרופאי הקהילה והמקרים הקשים מגיעים אלינו לבתי החולים. בניגוד לילדים שאנו יודעים מה הסיבה להגעתם לבית החולים (למשל עקב מחלה או תאונה) אז ההורים מספרים לנו מה קרה, במקרים אלו לא מספרים לנו את כל הסיפור. אף אחד לא אומר לנו איך זה קרה. אחד התפקידים הראשונים של הצוותים הרפואיים הוא לאתר את הילדים האלה, וזה לא פשוט, כי כל פגיעה, כמו שבר למשל, יכולה לקרות גם מתאונה לא מכוונת וגם כתוצאה מפגיעה מכוונת. אנו קוראים לזה 'תורת הדגלים האדומים' – ובקורס לומדים אילו מקרים צריכים להדליק נורה אדומה שמשהו פה לא בסדר, או שמספרים לך סיפור לא נכון או שלא מספרים לך מה קרה ואתה צריך לחשוד שיש סיכוי שהילד נפגע כי מישהו פגע בו, ולא כי הוא נפל או נחבל בטעות".

הרובד השני בקורס מתמקד במה שהצוותים הרפואיים צריכים לעשות מבחינת החוק. ד"ר שלז: "במדינת ישראל יש חוק חובת דיווח שחל על כל אזרח אך לאנשי מקצוע עם זיקה לילד יש חובה כפולה לדווח והענישה הרבה יותר מחמירה אם לא דיווחו. כך שהחלק השני של הקורס מתמקד במה שעל הצוות הרפואי לעשות כשיש ילד שיש לך חשד שעבר התעללות. איך אתה ממשיך לברר, אילו עוד בדיקות צריך לעשות במערכת הרפואית ומהו המשך הטיפול במערכות הרווחה המשפט והאכיפה. בעוד שמרבית המקרים שאנו מטפלים בהם נגמרים בתוך בית החולים או במרפאות בקהילה, במקרי התעללות הטיפול מתחיל אצלנו ונגמר במערכות אחרות".

את הרובד השלישי מכנה ד"ר שלז – החיים עצמם: "אחד הדברים שעמדו לנגד עינינו היה להפוך את הקורס לפרקטי ולא להישאר ברמה התיאורטית. לשם כך יצרנו כלים מובנים, מעין 'מדריך למשתמש' שידריכו אותנו מה לעשות. המשתתפים מקבלים כרטיס עם פרוטוקולים שאנו עובדים לפיהם, טלפונים חשובים. אנו עורכים עם הצוותים הרבה סימולציות המדמות מצבים שקרו ודרכן מתרגלים כיצד לערוך עם ההורים שיחות ולוודא שיש שיתוף פעולה לשם השלמת כל הבדיקות הנדרשות. כל העיסוק בתחום הזה הוא עיסוק מאוד קשה, זה לא השיחות שאנחנו רגילים לעשות עם ההורים והמטופלים בעבודתנו בשגרה. לצד גיוס שיתוף הפעולה מצדם אנו צריכים להמשיך ולגשש אחר כיוונים פליליים, לגרום להם להישאר בבית החולים, להיות מתווכים במידת הצורך מול גורמי האכיפה והרווחה – וכל זאת מבלי לאבד אותם".