מעגל כאבי גב תחתון

ד
ד"ר נועה בן עמי צילום: אריאל

ד"ר נועה בן עמי, מהמחלקה לפיזיותרפיה באוניברסיטת אריאל, מאמינה שהפתרון לכאבי שלד-שריר אינו מסתתר בניתוחי דיסק או מיניסקוס, אלא באבחון, פיזיותרפיה וניהול אורח חיים בריא

מחקר של ד"ר נועה בן עמי, מהמחלקה לפיזיותרפיה באוניברסיטת אריאל בשומרון, מנסה לנבא מי עלול לסבול מכאבי גב תחתון. ד"ר נועה בן עמי, מרצה וחוקרת בפקולטה למדעי הבריאות, במחלקה לפיזיותרפיה
זכתה בפרס היוקרתי ל"מחקר הקליני המצטיין לשנת 2017" שפורסם בכתב העת הנחשב -JOSPT.

כבר בשנת 2016 הוכנסו הנחיות עולמיות עדכניות לטיפול בכאבי גב תחתון, להשתמש בשאלונים שעשויים לנבא את הסיכון לכאבים כרוניים ומתמשכים בקרב החווים התקף גב תחתון. השאלון המומלץ, STarT Back, הוא שאלון סקירה פשוט שעוזר לקלינאים לזהות גורמי סיכון לנכות וכאבים מתמשכים עקב כאבי הגב. השאלון כולל תשע שאלות ומחלק את המטופלים לשלוש קטגוריות סיכון: נמוך, בינוני וגבוה. לכל קטגוריה יש חבילת טיפול מותאמת. גישה זו הוכיחה יעילות בהורדת כאבים ונכות וכן יעילות כלכלית.

במחקר חדש שפורסם השנה, תורגם השאלון לעברית, נבדקה המהימנות והתקפות שלו, ונבדק האם הוא באמת יכול לנבא מי יסבול מכאבים מתמשכים ומי לא. המחקר, בהובלת ד"ר נועה בן עמי מאוניברסיטת אריאל ושותפיה, בוצע בשירותי בריאות כללית, והשתתפו בו 150 מטופלים שהגיעו עם כאב גב חריף או תת-חריף לשלושה מכוני פיזיותרפיה.

המטופלים מילאו את השאלון הקצר ולאחר שלושה חודשים ניבדק האם השאלון הצליח לנבא מי ימשיך לסבול ומי יחלים. הממצאים ברורים. בקרב מי שהשאלון סיווג אותו ברמה נמוכה של סיכון לכאבים מתמשכים, נמצא שרק 17% מהאנשים המשיכו לסבול מכאבים מתמשכים. בקרב אלה שהשאלון סיווג לסיכון גבוה לכאבים מתמשכים, 84% המשיכו לסבול מכאבים מתמשכים ונכות.

"אחרי 29 שנים כפיזיותרפיסטית", אומרת ד"ר נועה בן עמי, "בעקבות בדיקות של מאות ואלפי אנשים, הבנתי שמשהו במערכת הרפואית לא עובד. כפיזיותרפיסטים אנחנו רואים בעיקר אנשים שסובלים מכאבי שלד ושריר. רוב המטופלים שלנו סובלים מכאבי גב תחתון. בנוסף, יש הסובלים מכאבי צוואר, כתפיים, ברכיים ועוד. אנחנו רואים אותם אחרי ניתוחי האורתרוסקופיות השונות שעברו. בגב 'תיקנו' את הדיסק, בברך 'תיקנו' את המיניסקוס, בכתף 'תיקנו, קרע באחד הגידים וכך הלאה.
להפתעתי, כפיזיותרפיסטית צעירה, אותם מטופלים חזרו אלי כל שנה עם הכאבים שוב, למרות הכביכול תיקון. אז הבנתי שאי אפשר לתקן כאב. לפחות לא כאב של שלד שריר".

אז מה הוא, מבחינתך, הפתרון לכאבים?

"ראיתי שהמטופלים שהחלימו והשתקמו מהכאבים השונים היו אלה שהבינו שהפתרון לכאב נמצא אצלם. אם הגוף שלהם יהיה חזק ובריא, כלומר הם יעשו פעילות גופנית כל יום (כמו הליכה), יאכלו בריא, ישנו טוב, יהיו בחברת אנשים שנעים להם איתם, הם ירגישו טוב. הגוף יצליח להתמודד והם לא צרכים שמשהו אחר, בטח לא משהו עם סכין, שיטפל ויציל אותם. החלטתי להיות חוקרת בתחום כאבי שלד ושריר, כי רציתי להציל את המטופלים מהתרופות המיותרות, מהניתוחים המיותרים, מההדמיות המיותרות, מהכאב ותחושת הנכות שלא עוזבת אותם. את המעגל הזה רציתי לשבור".

הקליקו כאן לקריאת המאמר המלא.


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן