טיפים: איך להתמודד עם הדאגות והלחץ

המלצות-מקפלן7423
המלצות-מקפלן7423
טליה מגדסי בריקמן צילום: קפלן

במרפאה לבריאות הנפש של בית החולים קפלן ברחובות גובשו 7 המלצות התנהגותיות לימי קורונה

ההתמודדות עם התפרצות וירוס הקורונה מעלה שאלות, דאגות וחששות רבים המלווים בחוסר ודאות אישית ולאומית. צוות המרפאה לבריאות הנפש בבית החולים קפלן ברחובות, מציע מספר אפשרויות להפחתת המתח. טליה מגדסי בריקמן, עובדת סוציאלית במרפאה, מפרטת:

  1. התעדכנות במצב – אך לא הצפת חדשות: הימנעו עד כמה שניתן מחשיפה מתמשכת נונסטופ לשידורי החדשות. חשוב להיות מעודכן בהוראות משרד הבריאות, אך עם זאת, חשיפה יומיומית בלתי פוסקת לתקשורת עשויה להגביר את רמת המתח.
  2. לנווט את המינונים: הפרידו בין הדברים שבשליטתכם, ולבין נושאים שאין לכם שליטה עליהם, והתמקדו כמה שיותר בנושאים שיש בידיכם להשפיע עליהם. אנו ממליצים גם להתמקד בעיסוקים מהנים, שמעניינים אתכם, ואשר יסייעו באופן זמני לתת הפוגה למחשבות על טרדות שאין לכם כרגע יכולת לפתור אותן. זה לא קל, אבל נסו לעשות כמה שיותר דברים חיוביים, שאתם יודעים שמעודדים אתכם: שיחה טלפונית עם אנשים קרובים, ספורט בבית או במרחב הפתוח, קריאת ספר, מאכל אהוב, עיסוק באומנות ועוד.
  3. לנרמל את התחושות: המתח בתקופה זו הוא אנושי, נורמלי וטבעי. בגלל השינויים הרבים ומצב חוסר הוודאות, עלולות לעלות במחשבותיכם תחושות שונות ומגוונות. חשוב להתייחס אליהן ללא שיפוטיות, ולזכור שמדובר בתגובות נורמליות למצב לא נורמלי.
  4. בניית סדר יום: נסו ליצור שגרה יומית. היצמדות לפעילות יומיומית מתמשכת וקבועה מאפשרת ליצור עוגנים, סדר ואפילו להרגיע.
  5. תרגילי נשימות: ישנן מספר טכניקות להרפיה והפגת מתחים כגון נשימות. מתן תשומת לב לנשימתכם הטבעית עשויה לתרום לרגיעה. ניתן לתרגל שימוש בשאיפת אוויר ושחרורו. דמיינו כי אתם מריחים פרח ריחני בשאיפה. דמיינו כי אתם מכבים נר בנשיפה.
  6. הרפיית שרירים: ניתן לכווץ את כפות הידיים חזק כאשר הן צמודות אל הגוף ומכוונות לכיוון החזה. להחזיק מעט את הכיווץ ולשחרר לאט. שימו לב בין מצב השריר כאשר הוא מתוח, לבין מצב השריר כאשר הוא רפוי, ובמידת הצורך לחזור על הפעולה.
  7. דמיון מודרך: לדמיין מקום אחר בו הייתם רוצים להיות כעת, מקום אמיתי או דמיוני, שהמסע אליו ישפר את תחושתכם.