עלייה במקרי שבץ מוחי חוזר

גסה-אוריקו-אנספלאש
גסה-אוריקו-אנספלאש
צילום: ג'סה אוריקו, אנספלאש

פרופ' דוד טנה, מנהל המכון לשבץ מוחי וקוגניציה ברמב"ם ויו"ר האיגוד הישראלי לנוירולוגיה, מזהיר ממה שהוא מגדיר כפצצה מתקתקת: עלייה דרמטי באירועי שבץ מוחי חוזר, כתוצאה מאי הגעה לבית חולים ואי טיפול באירועי שבץ מוחי קל בתקופת הקורונה, מחשש להידבקות. צפו בסרטון

"ישנו חשש ממשי לעליה במספר האירועים המוחיים החוזרים", אומר פרופ' דוד טנה, מנהל המכון לשבץ מוחי וקוגניציה ברמב"ם, המשמש גם כיו"ר האיגוד הישראלי לנוירולוגיה. הדברים נאמרים על רקע הימנעותם של אנשים רבים מלהגיע לבתי החולים בחודשים האחרונים בשל הקורונה, תופעה אשר הובילה להיעדר אבחון, ולחסר בטיפול וניטור מצבים בריאותיים מסכני חיים כגון שבץ מוחי.

פרופ' טנה: "מהנתונים שיש בידינו, נראה כי מתוך המספר הממוצע של מקרי שבץ מוחי קל או חולף בישראל מידי שנה, כ-40% מהם התפספסו בתקופה האחרונה. אנשים לא הגיעו לטיפול במיון עם הופעת התסמינים הראשונים. השיקול של סכנת הידבקות בקורונה גבר על הרצון להתפנות לבית החולים ולטפל במצב בריאותי. אותם אנשים שלא שעו לאזהרות שגופם מאותת להם. על כן הם עלולים למצוא את עצמם בסכנה ממשית לחייהם".

פרופ' דוד טנה צילום: רמב"ם

צפו בסרטון: פרופ' דוד טנה מסביר על סכנות אי הטיפול בשבץ מוחי חולף. צילום והפקת וידיאו: רמב"ם.

אירוע חולף הוא סימן אזהרה לבאות. במקרים רבים בתוך פרק זמן קצר, יגיע בעקבות האירוע החולף, שבץ מוחי נוסף, חמור. "יש צורך לערוך בדיקות דחופות לאתר את הסיבות לאירוע החולף, לנטר את המצב ולהתאים את הטיפול המניעתי בכדי למנוע את השבץ הבא", מתריע פרופ' טנה, "המטופלים הללו הם פצצת זמן מתקתקת. אבחון נכון ומהיר יכול להציל אותם מנכות קשה ואף ממוות מיותר".

פרופ' טנה הציג את אפשרויות המניעה העצומות של שבץ מוחי ודמנציה בכנס וירטואלי בינלאומי של האקדמיה האירופאית לנוירולוגיה, במסגרת ישיבה מיוחדת שהתקיימה עם ארגון הבריאות העולמי, ועסקה בנטל התחלואה הנוירולוגית. מדובר בכינוס הבינלאומי החשוב ביותר בתחום הנוירולוגיה.

במכון שבץ מוח וקוגניציה ברמב"ם הינו פועל צוות רב מקצועי, המעניק אבחון וטיפול לחולים לאחר אירוע מוחי או אירוע חולף, ובמניעה של אירועים מוחיים. במכון ניתנים שירותי ייעוץ לחולים לאחר אירוע מוחי, למטופלים בסיכון לתסחיפים מוחיים שמקורם מהלב, ולחולים עם היצרויות מטרשת העורקים בכלי הדם הצוואריים והמוחיים. קבלת ההחלטות במקרים רבים היא מורכבת ומולטי דיסציפלינארית. המכון מרכז את הבירור, קבלת ההחלטות, הטיפול והמעקב.


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות נוירולוגיה ונוירוכירורגיה >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן