איך חיים עם כאב כרוני

מיגרנה-שששש
מיגרנה-שששש
צילום: שטרסטוק

כ-17 אחוזים מהאוכלוסייה בישראל מתמודדת מידי יום עם כאב כרוני. החדשות הטובות הן שהיום, עם התפתחות רפואת הכאב, ישנן דרכי אבחון וטיפול המקלות על המצב

על פי סקרים, כ-17 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מתמודדת מידי יום עם כאב כרוני. זהו כאב שהסיבה לו לא תמיד ידועה, וברוב המקרים אין עבורו פתרון ממשי ומוחלט. כאב כרוני מלווה את האדם בכל שלבי יומו: כשהוא קם בבוקר, כשהוא מתלבש, כשהוא אוכל, כשהוא מתרחץ, כשהוא עובד, כשהוא נופש וכשהוא ישן. מדובר במצב לא פשוט כלל. לא מפתיע לגלות שרבים מהחולים המוגדרים כסובלים מכאב כרוני, סובלים בנוסף גם מבעיות שינה, ולעיתים אף מדיכאון או בעיות פסיכולוגיות אחרות.

החדשות הטובות הן שהיום, עם התפתחותה של רפואת הכאב, ישנן דרכי אבחון וטיפול מגוונות מאוד, שיש בהן כדי להקל על המצב. אנחנו לא מדברים רק על ביקור במכונים המתמחים בטיפול בכאב: ישנן כמה וכמה פעולות שהאדם יכול לעשות למען עצמו, כדי להקל על ההתמודדות. אם כן, איך אפשר לחיות עם הכאב הכרוני באופן עצמאי ולהתמודד עמו כראוי? להלן טיפים מאת מומחי מרפאת הכאב של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר.

חפשו את הדברים שמרגיעים אתכם: זו יכולה להיות מוזיקה שאלם אוהבים, פעילות גופנית מסוימת, שיחת נפש עם בן הזוג או עם חברים ועוד ועוד. ממש כמו מדיטציה ותרגול נשימות עמוקות, הרוגע והשלווה הפנימית מקלים בהחלט על הכאב. התרחקו מדברים שמלחיצים אתכם: הצד השני של המטבע נוגע לאותם דברים שמלחצים אתכם, נוטעים בכם חרדות וגורמים לכם חוסר נוחות. במצבים כאלו, הכאבים עשויים להופיע ביתר שאת. הימנעו מכניסה לריבים עם אנשים, התרחקו מאלו שמכעיסים או מטרידים אתכם וחפשו את השלווה והרוגע.

צרכו פחות אלכוהול והפסיקו לעשן: אלכוהול מעצים את בעיות השינה איתן מתמודדים גם כך אנשים שמוגדרים כסובלים מכאבים כרוניים; האלכוהול אף עלול להחמיר את הרגשתכם הכללית ולהעצים כאבים; העישון, בהיותו גורם מרכזי לבעיות בזרימת הדם ובתפקוד כלי הדם, משפיע גם הוא כמעט תמיד על הסובלים מכאבים כרוניים; בנוסף, ידוע כי עישון מחליש את רצועות הגב, ובכך מגביר את הסיכוי לפריצות דיסק בעמוד השדרה. אמצו אורח חיים ספורטיבי: פעילות גופנית משחררת אנדורפינים, אשר משפיעים על התחושה הכללית ומפחיתים כאב באופן טבעי. פעילות גופנית קבועה תסייע לכם להתמודד עם הכאב בצורה טובה יותר גם משום שהיא עשויה להסיח את דעתכם ממנו וגם משום שכך הגוף יקבל את משככי הכאבים הדרושים לו.

נסו לשמור על אופטימיות: אותם אנדורפינים המגיעים מפעילות גופנית, משתחררים גם כתוצאה מביצוע אחת הפעולות המהנות ביותר שיש – צחוק. סגלו לעצמכם מחשבה אופטימית, שהו במחיצתם של אנשים שגורמים לכם לצחוק וליהנות ועשו דברים הידועים כמשחררי אנדורפינים (הופעות סטנד אפ, סרטי קומדיה, ימי כיף בלונה פארק וכל דבר אחר שיעלה חיוך על פניכם). התייחסו להיבט הפסיכולוגי: כאבים כרוניים יכולים להיות תוצר של בעיות פיזיות בלבד, אך אין זה אומר שעליכם לזנוח את הצד הפסיכולוגי והנפשי לחלוטין. כפי שציינו כאן, כאב כרוני יכול להשפיע לא מעט על מצבו הנפשי של החולה. סיוע מצד פסיכולוג מקצועי, יוכל לעזור לו להתרומם מהמצב הבעייתי ולדעת כיצד לתפקד כראוי, מבחינה נפשית, גם כאשר הכאב מלווה אותו בכל זמן ומקום.

מקור מידע – "אתר מדיקל סנטר הרצליה"