טיפולים לכאב ראש

shutterstock_120403075
shutterstock_120403075
צילום: שטרסטוק

לצד היוועצות חיונית ברופא/ה, ובדיקה וטיפול רפואיים, קיימות כמה דרכים נוספות העשויות להקל על הסבל. סקירה

הטיפול בכאב ראש ראשוני, כזה שאינו נגרם על ידי מחלה כלשהי דוגמת דלקת קרום המוח (מנינגיטיס), או גידול במוח, יכול להתבצע בעזרת מגוון שיטות הכוללות הרפיה, דיקור, לחיצות (אקופרסורה), עיסוי (שיאצו) ונטילת משכבי כאב.

יחד עם זאת – יודגש כי קריאת כתבה זו, בשום אופן, אינה מהווה תחליף להיוועצות ברופא/ה ולבדיקה רפואית, בכל מקרה המצריך זאת.

כידוע, ניתן להבחין בין שני סוגי עיקריים של “קבוצות” כאבי ראש: כאב ראש ראשוני וכאב ראש שניוני. כאב ראש ראשוני הוא כזה שאינו נגרם עקב גורם אחר (בעיה רפואית, מחלה, זיהום). כאב מסוג זה עלול להיגרם עקב גורמים שונים לרבות מתח, פזילה ועוד. למשל מיגרנה היא כאבי ראש ראשוני. כאבי ראש שניוניים נגרמים על ידי גורם אחר כגון דלקת קרום המוח (מנינגיטיס), גידול תוך מוחי, חבלת ראש ועוד.

על סוגי כאבי ראש ראשוניים ומשניים ניתן לקרוא בהרחבה באתר “מדניוז” בכתבה נפרדת – לקריאה הקישו כאן.

במקרים רבים – אבל לא תמיד! – ניתן לשלוט בכאבי הראש בעזרת שילוב של תרופות וטיפולים משלימים. הטיפול המוצלח ביותר הוא זה שמתאים לצרכים ספציפיים ולסוג כאבי הראש אותם חווה מטופל. כתבה זו מביאה תמונה כללית בלבד, ואינה מהווה תחליף, בשום אופן, להיוועצות ברופא.

צילום: שטרסטוק

יש לפנות להיוועצות ברופא ולבדיקה רפואית בכל מקרה, המצריך זאת, וקל וחומר במקרים הבאים:

  1. כאב ראש שמתחיל במהירות, או מחמיר במהירות, או שניתן לתאר אותו ככאב ראש חזק מאוד.
  2. כאב ראש המלווה בחום גבוה או נוקשות בצוואר.
  3. כאב ראש המלווה בפרכוס, איבוד הכרה, בלבול, סחרחורות, או שינוי בהתנהגות.
  4. כאב ראש שהתחיל עם פעילות גופנית או לאחר חבלת ראש.
  5. כאב ראש חדש ולא מוכר, במיוחד מעל גיל 40 או בהריון.
  6. כאב ראש המלווה בחולשה, נימולים, או הפרעות ראייה.

דרכים אפשריות להקלה על כאב ראש

כאמור, המידע המובא להלן אינו מהווה תחליף להיוועצות ברופא בכל מקרה המצריך זאת. יחד עם זאת, ניתן לבצע פעולות שונות, על מנת לנסות ולהקל על כאבי הראש. להלן כמה אפשרויות שיכולות למתן את הכאבים.

צילום: שטרסטוק

הפחתת לחץ

מצבי לחץ וסטרס הם אחד הגורמים העיקריים להתפתחות כאב ראש או להחמרת כאב ראש קיים. הרגעת המתח, למשל על ידי הרפיה, עשויה להביא לשליטה טובה יותר בכאב הראש.

עיסוי מקצועי

לעתים עיסוי יכול להפחית את התדירות של התקפי כאב ראש. מחקרים מצאו, כי אנשים בעלי היסטוריה של מיגרנה, שקיבלו עיסוי שבועי מקצועי של 45 דקות, סבלו פחות מהתקפי כאב ראש בהשוואה לאנשים שלא קיבלו עיסוי. סבורים שעיסויים פועלים להרגעת השרירים המתוחים, אשר עלולים לעורר כאב ראש.

צילום: שטרסטוק

נשמו עמוק

נשימות עמוקות עשויות למנוע כאב ראש. ניתן ללמוד איך לבצע נשימות די בקלות. אחת הטכניקות היא – דמיינו נקודה ממש מתחת לטבור, נשמו לתוך הנקודה, תוך כדי שאתם ממלאים את כל הבטן באוויר. תנו לאוויר למלא גם את בית החזה ואז נשפו אותו החוצה בצורה איטית. עם כל נשימה-נשיפה ארוכה, תחושו רגועים יותר. גם האטת הנשימה יכולה לעזור להרגעה. ספרו לאט עד שש, בזמן שאתם מכניסים את האוויר פנימה, וספרו שוב לאט עד שש, בזמן שאתם נושפים. ככל שנשימתכם תהיה איטית יותר, כך תחושו רגועים יותר.

דמיון מודרך

דמיון מודרך להרגעת מתח נפשי היא שיטה להרגעה ולהתמודדות עם כאב ועם סטרס. העלו בדמיונכם חיזיון רגוע ושלו דוגמת חוף ים שטוף שמש, יער מוריק עצים, או עננים לבנים חוצים את השמים. שמרו את התמונה במוחכם כמקום שאליו ניתן לברוח. העלו את הדימוי כל אימת שאתם חשים בתחילת התפתחותו של כאב ראש. כך תוכלו לגרום לכאב הראש להיות פחות כואב ולחלוף מהר יותר.

מוסיקה מרגיעה

ניתן לשלב את תרגילי ההרפיה עם מוסיקה מרגיעה. ישנם מקבצי מוסיקה מרגיעה באינטרנט וכן סרטוני וידיאו עם הדרכה כיצד להרפות את הגוף ואת נפש.

צילום: שטרסטוק

הרפיית שרירים

הרפיית שרירים יכולה לסייע להקלה על כאב ראש. להלן דוגמה אחת, מני רבות, לתרגיל בן עשר דקות: בזמן שאתם שוכבים, קחו מספר נשימות עמוקות ונשפו אותן החוצה באיטיות. סרקו בדמיונכם את גופכם, כשאתם מתחילים בקצות אצבעות הרגליים ועולים לאט לעבר הקודקוד. זהו את האזורים שבהם אתם מרגישים מתח. הרפו את האזורים הללו ונסו לשחרר את המתח כמידת יכולתכם. סובבו את ראשכם בתנועה עגולה ורצופה פעם פעמיים וגלגלו את כתפיכם קדימה ואחורה מספר פעמים. הרפו לחלוטין את כל השרירים. היזכרו במחשבה נעימה למספר שניות. קחו עוד שתי נשימות עמוקות וזהו.

יוגה ומדיטציה

השתתפות בשיעורי יוגה, או מדיטציה, בבית או בחוג, יכולים לסייע להקלה על כאבי ראש. יוגה משלבת תרגילי מתיחות ונשימות. מדיטציה משלבת הרפיה ונשימות. שתיהן מהוות טכניקות להירגעות. גם אימוני טאיי צ’י יכולים להשיג אפקט דומה.

צילום: שטרסטוק

פעילות גופנית

פעילות גופנית מתונה וסדירה, של כחצי שעה שלוש פעמים בשבוע, עשויה להפחית את התדירות ואת העוצמה של כאבי ראש. הסיבה נעוצה ככול הנראה בכך שפעילות גופנית משחררת אנדורפינים, חומרים טבעיים המשרים הרגשה טובה. רצוי לבחור בפעילות גופנית שאתם אוהבים כגון הליכה, ריצה, שחייה, ריקוד, רכיבה על אופניים, שיעורי אירובי ועוד.

צילום: שטרסטוק

טיפולים משלימים

טיפול בשיטות מהרפואה היפאנית והסינית עשויים לסייע להפחתת כאבי ראש, לרבות מיגרנות.

יחד עם זאת, מצבים רפואיים מסוימים אוסרים על הסתייעות בחלק או בכול הטיפולים המשלימים, ועל כן יש להיוועץ ברופא טרם תחילת טיפול.

כמו כן, כול מטפל בטיפול משלים כלשהו, חייב להפנות את המטופל לרופא, כאשר כאב הראש חזק, או מלווה בטשטוש ראייה, מעבר לכאב ראש רגיל.

דיקור סיני

דיקור סיני (אקופונקטורה) עשוי להפחית כאבי ראש והתקפי מיגרנה בקרב מטופלים. במהלך הדיקור מחטים עדינות מוחדרות לנקודות מסוימות בעור למשך שעה או יותר. הדבר אינו מכאיב ומרבית המטופלים מדווחים על רוגע המושרה עליהם במהלך הטיפול. כדי להשיג טיפול יעיל, מומלץ לנהל יומן כאבי ראש מספר שבועות טרם תחילת הטיפול, ולהביאו למטפל. יומן זה צריך לכלול נתונים כמו באילו נסיבות ומתי מתרחש כאב הראש, משך כאב הראש וחומרתו.

יש לפנות אך ורק למדקר מוסמך, העושה שימוש רק במחטים חד פעמיות, ומקפיד על היגיינה נאותה.

צילום: שטרסטוק

אקופרסורה (לחיצות)

אקופרסורה היא שיטת טיפול באמצעות לחיצות. מקורה ברפואה הסינית. השימוש בשיטה אמור לסייע בטיפול בכאבי ראש שמקורם בלחץ נפשי, צוואר וכתפיים תפוסים, הנגאובר או מחזור. ניתן ללמוד בקלות יחסית היכן וכיצד ללחוץ. על פי הרפואה הסינית, כול מקור שונה לכאב ראש, דורש לחיצה בנקודות שונות, ולכאורה לחיצה בנקודה לא מתאימה למקור כאב הראש לא תוביל להקלתו.

אין להשתמש בלחיצות במצבים הבאים: כפתרון לבעיה רפואית. אם אתם חשים שיש לכם בעיה רפואית פנו לרופא. בכול מצב של בעיה בלב. לפני פעילות גופנית מאומצת או בטרם חלפו 20 דקות מסיום הפעילות. הדברים אמורים גם לגבי ארוחה כבדה ואמבטיה. כאשר נקודת הלחיצה או סביבתה פגועה, לרבות פגיעה עורית. כאשר המטופלת בהריון.

שתי נקודות לחיצה מקובלות לשם הקלה של כאב ראש נמצאות מאחורי הראש, בבסיס הקרקפת, כשישה סנטימטר בכול צד ממרכז הצוואר. ניתן ללחוץ עליהן בשעה שאתם בעמידה, בישיבה או בשכיבה. שמים ידיים על הראש ומשתמשים באגודלים כדי ללחוץ בעדינות על הנקודות תוך הפעלת לחץ מעלה לכיוון העיניים. מעסים עם האגודלים בעיגולים קטנים את האזורים הנלחצים במשך דקה עד שתיים. ניתן לעשות זאת תוך עצימת עיניים ונשימות עמוקות ואיטיות.

נקודת לחיצה אחרת נמצאת בגב כף יד, במרכז הכרית שבין האגודל לבין אצבע המורה. אין ללחוץ על נקודה זו בשום אופן בעת הריון. אם בחרתם ללחוץ על כרית יד ימין, הלחיצה צריכה להתבצע כאשר האגודל של יד שמאל לוחצת מלמעלה למטה על הכרית, ואילו האצבע המורה לוחצת מלמטה כלפי מעלה תוך יצירת תנועת צביטה. לחצו אגב תנועות מעגליות קטנות במשך דקה או שתיים והחליפו ידיים. משך הלחיצה 15 עד 30 שניות.

צילום: שטרסטוק

שיאצו

מנקודת המבט של שיאצו, אי איזון של ערוצי הכבד וכיס המרה מובילים להתפתחות מיגרנות ואי איזונים בערוצי הקיבה. דרכי העיכול מובילים לכאבי ראש. פתיחת חסימות אנרגטיות בערוצים אלו תקל על הסימפטומים של כאב הראש. הטיפול כולל למשל הפעלת לחץ עדין על ידי קצות האצבעות על נקודות מסוימות בגוף כגון המרווח שבין הגבות המכונה נקודת יין טאן.

צמחי מרפא ושמנים אתריים

צמחי מרפא מסוימים עשויים להוות משלים טוב לטיפול בשיאצו. מדובר על בן חרצית, קערורית, מנתה, מרוות ירושלים ועוד. בדרך כלל מדובר על חליטה של כפית עלים במים רותחים. שימוש בשמנים אתריים מסוימים מקובל לשם טיפול בכאבי ראש כשהם מעוסים לאזור הנקודות שהוזכרו. באלו נכללים לבנדר, קמומיל, מנתה ומיורן. 5-10 טיפות מדוללות ב- 15 מיליליטר של שמן בסיס דוגמת שקדים או חמניות.

טרם השימוש בצמחי מרפא כלשהם יש להיוועץ ברופא. מיורן ובן חרצית למשל אסורים לשימוש בעת הריון.

צילום: שטרסטוק

טיפול רפואי

השיטות שתוארו בכתבה זו אינן מהוות תחליף להיוועצות ברופא, ולבדיקה רפואית, בכל מקרה המצריך זאת, ואינן מהוות תחליף לטיפול תרופתי ורפואי ולנטילת משככי כאבים על פי ההנחיות הרפואיות – במקרה הצורך.