הכול על חתולים, כלבים ונגיף הקורונה

ffff
ffff
צילום: שטרסטוק

ד"ר אבי צרפתי, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות, עושה סדר במה שידוע, מה לא ידוע, ואיך צריך לנהוג בבעלי חיים בתקופת הסגר

לאחרונה פורסמו מספר מיקרים של נוכחות וירוס הקורונה COVID 19 גם בבעלי חיים ואפילו הופעה של תסמינים בבעלי חיים. החל מטיגריסית בגן החיות של שכונת ברונקס בניויורק, דרך חתול מבלגיה, ועד לכלב מהונג קונג. הידיעות עוררו סערה ברשת וחשש מנטישה המונית של חיות מחמד. פעילי זכויות בעלי החיים בכל העולם יוצאים להגנתן. . ד"ר אבי צרפתי, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות, עושה סדר במידע.

מה ידוע עד עכשיו לגבי קורנה וחתולים?

ד"ר צרפתי: "וירוס הקורונה שייך למשפחה גדולה של נגיפים היכולה לפגוע במספר בעלי חיים שונים. אנו יודעים כי הווירוסים הנ"ל הינם ספציפיים, אחד אחד, למין בעל החי. למשל בחתולים יש וירוס ממשפחה זו, שגורם למחלת ה Feline Infectious Peritonitis . מחלה זו גורמת למוות בקרב חתולים, אך אינה מדביקה כלבים או בני אדם. גם בכלבים אנו מכירים וירוס אשר גורם למחלת מעיים של שלשולים והקאות ובדרך כלל החלמה מהירה. התנהגות נגיף הקורונה החדש שהתגלה בסין בסוף שנת 2019, המכונה SARS-COV-2, או COVID-19, מידבקת מאוד ופוגעת בקרב בני אדם, התנהגותו של נגיף זה בקרב בעלי חיים שאינם בני אדם אינה ברורה עדיין. קיימות עדויות בדבר הימצאותו של נגיף זה בקרב חתולים, ששהו במחיצת אנשים שהם חולים מאומתים בקורונה. עדויות כאלה אושרו בבדיקות מעבדה לגילוי נגיף הקורונה, בדיקות PCR. הנחת היסוד של כלל ארגוני הבריאות העולמיים, ושל ארגוני הווטרינרים הבינלאומיים, הינה כי נגיף הקורונה החדש SARS-COV-2 הינו וירוס שפוגע בבני אדם – אך יתכן וימצא גם על בעלי חיים אחרים, ובהם בעלי חיים ממשפחת החתוליים".

יש סכנה שחתולי רחוב או חתולי בית יחלו בקורונה?

"נכון לעכשיו אין עדות כי חתוליים ביתיים, ועל אחת כמה וכמה חתולי רחוב, יחלו בנגיף. לגבי חתולים ביתיים – יתכן שבמידה והם נמצאים במגע צמוד לאנשים חולי קורונה בבית, החתולים עלולים להגיב לנגיף. לגבי חתולי רחוב, שאינם נמצאים במגע צמוד לבני אדם, ועל אחת כמה וכמה אינם מתקרבים לאנשים חולי קורונה האמורים לשהות בבידוד, חתולים אלה לא אמורים להגיב כלל וכלל לנגיף".

האם חתול שחלה בקורונה יכול להדביק חתול אחר?

"הוכח בתנאי מעבדה, כי הדבקה של חתולים בכמות גדולה מאוד של נגיף הקורונה SARS-COV-2 עלולה לגרום לתחלואה קלה בקרב חתולים, ואפילו להעברה של הנגיף מחתול לחתול באמצעות העברה טיפתית. בתנאי חוץ מעבדה לא ניתן היה לחזור על הניסוי בשל כמות קטנה יותר של הנגיף".

צילום: שטרסטוק

האם חתולים יכולים להדביק בני אדם?

"בכל מקרה לא הוכח כרגע, כי חתולים שהגיבו לנגיף, יכולים להדביק בני אדם, או אפילו חתולים אחרים, בתנאי חוץ מעבדה. ניסויים דומים בקרב חיות אחרות, כגון כלבים, לא הוכיחו הדבקה מכלב לכלב ועל אחת כמה וכמה לא הוכיחו שום העברה לבעלי חיים אחרים או לבני אדם. אנחנו עדיין לא יודעים מספיק על הנגיף עצמו, הן באופן ההתנהגות שלו בקרב אוכלוסיית האדם, והן ובמיוחד בכל הקשור לאוכלוסיית בעלי החיים על השונות שבהם".

אז מה עושים בחיי היומיום כשלא יודעים?

"חשוב לשמור על כללי היגיינה בסיסיים, אשר עובדים בקרב בני האדם במניעת התפשטות המחלה. הם יכולים להפחית סיכונים גם במגע עם בעלי חיים. כרגע מקובל לחשוב כי ההתנהלות של ציבור אוהבי בעלי החיים, לא אמורה להשתנות כלל וכלל. להיפך. כולנו ערים לתופעות החיוביות שבעלי החיים, ובייחוד הכלבים והחתולים, יכולים לתרום לבני האדם במחייה המשותפת בימים אלה של ריחוק חברתי, סגר ובידוד".

מה הן ההמלצות להתנהלות יומיומית בתקופת הסגר, במחייה משותפת עם בעלי חיים?

"הנחיות הניתנות היום למחייה המשותפת", מסכם ד"ר צרפתי, הן כלהלן".

"אחד – אנשים אשר הם חולי קורונה מאומתים, או נמצאים בבידוד, מומלץ שלא יטפלו בבעלי החיים ולא יבואו עמם במגע. עדיף שבני המשפחה האחרים, הגרים בדירה, יטפלו בבעלי החיים. בעלי כלבים, שגרים בגפם וחלו בקורונה או נכנסים לבידוד מחשש שחלו בקורונה, צריכים להתארגן להורדת הכלב לעשיית צרכיו באמצעות ידי דוג ווקר אשר יאסוף את הכלב מחוץ לדירת החולה כאשר הוא ממוגן בכפפות ובמסכה ויחזירו באותה צורה,.

"שניים – כול מי שחי עם בעלי חיים, צריך להקפיד על רחיצת ידיים לפני ואחרי הטיפול בבעל החי, להימנע מליקוקים וערבוב של כלי האוכל ושתיה ולהרבות בחיטוי הסביבה. אין צורך להשתמש בחומרי חיטוי על פרוות בעל החיים. גם אין כל הוכחה כי רחצת בעל החיים, במים וסבון, יעילה".

"שלוש – חשוב להסביר לאוכלוסיית אוהבי החיות, ובמיוחד לאלה שמפחדים או שאינם אוהבי חיות, כי לא נשקפת כל סכנה מבעלי החיים אשר חיים עמנו – הן בבית ובמיוחד ברחוב. שמירה על כללי היגיינה בסיסיים, הטובים גם לימים שגרתיים, יעילה לשמירה על בריאות הציבור ועל בריאות ההולכים על ארבע תמיד".


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן