התמודדות לקויי שמיעה בעידן המסכות
כיצד צולחים ישראלים, המתקשים בשמיעה ובהבנת דיבור, את התקופה בה כולנו עוטים מסיכות ושומרים על ריחוק חברתי? מאמר מאת קלינאית התקשורת רותי שרון
מאז התפרצות נגיף הקורונה, כשהמסכות הפכו להכרח בריאותי, ניכר כי יש להן השפעה משמעותית על תקשורת בין אישית. עטיית מסכה מקשה על התקשורת בין אנשים, במיוחד אלה עם ליקוי שמיעה או חירשות. המסכה מסתירה הבעות פנים, תנועות שפתיים ומחלישה רמזים שמיעתיים חיוניים להבנת דיבור, בעיקר צלילים בתדרים גבוהים. נוסיף על כך גם את גורם הריחוק של שני מטרים, המקשה על העברת המסר בעוצמה מתאימה ואיכותית, בעיקר על רקע רעש סביבתי.
מחקרים מראים שאנשים עם ירידה בשמיעה, נעזרים יותר ברמזים ויזואליים כמו קריאת שפתיים והבעות פנים, והם עושים זאת יותר ככל שהסיגנל האקוסטי פחות ברור. מכאן שהמסכה פוגעת ביכולתם לתקשר באופן איכותי מכל הסיבות שפורטו מעלה. מחקר שנערך בארה"ב בשנת 2020 הראה, כי שימוש במסכה, עלול לגרום לירידה של עד 12 דציבל בתדרים הגבוהים (בתלות בסוג המסכה).
אחת הדרכים להתמודד עם הקושי שיוצרות המסכות, היא להשתמש במערכת מסוג מיקרופון מרוחק, המעבירה את סיגנל הדיבור באופן ברור ומדויק מן הדובר אל המאזין, ללא תלות במרחק, תוך יצירת הפרדה טובה יותר בין הדיבור לרקע כדי להביא לתפיסת דיבור טובה יותר. נמצא ששימוש במערכות אלו, היווה שיפור משמעותי בהבנת הדיבור בשני המצבים – גם עם מסכה וגם בלעדיה.
מה ניתן לעשות על מנת להקל על אנשים עם ליקוי בשמיעה ובהבנת דיבור, למרות החובה לעטות מסכה? ישנן מספר פעולות שניתן לנקוט על מנת לשפר את איכות השיחה עם אדם עם ליקוי בשמיעה כאשר עוטים מסכה:
כאמור, שימוש במערכת מיקרופון מרוחק, לצורך שיפור תפיסת הדיבור ממרחק, ללא יכולת לקרוא שפתיים או על רקע רעש; הוספת "תוכנית מסכה" למגוון התוכניות במכשירי השמיעה של האדם עם ליקוי השמיעה. "תוכנית מסכה" מאפשרת לשמוע בהדגשה את הצלילים החסרים עם כיסוי המסכה את הפה. קלינאי התקשורת שלכם יוכלו להוסיף "תוכנית מסכה" למכשירי השמיעה או להדריך אתכם כיצד תוכלו להוסיף תוכנית כזו באופן זמני בעצמכם באמצעות האפליקציה; וגם דברו בגלוי על ליקוי השמיעה שלכם, ובקשו משותפכם לשיחה לנהוג באסטרטגיות לשיפור מובנות השיחה כגון שימוש בתאורה מתאימה על הפנים, דיבור בקצב מתון, דיבור ברור עם הפסקות בין משפט למשפט וחזרה על הדברים במקרה ולא הובנו.
הבנת דיבור מבעד למסכה היא איננה האתגר היחידי העומד בפני אנשים עם ליקוי שמיעה בעת האחרונה. פעמים רבות נדרש מענה אודיו-לוגי, שלא ניתן לספק עקב בידוד או סגר כללי במשק. הטכנולוגיה היום מאפשרת לנו, כחברה לשיקום שמיעה, להציע ללקוחותינו תמיכה מרחוק במכשירי השמיעה שלהם, בלי שיצטרכו להגיע אלינו למכון השמיעה.
איך זה נעשה? הלקוח מרכיב מכשירי שמיעה שיכולים להתחבר בטכנולוגיית בלוטוס לטלפון הסלולארי. באמצעות אפליקציה ייעודית בטלפון הנייד, יכול המטופל לאפשר לקלינאי התקשורת שלו לבצע כיוונים במכשירי השמיעה מרחוק. מדובר בתהליך פשוט המאפשר לנו להיות בקשר עם המטופלים בכל עת.
הכותבת, רותי שרון, היא קלינאית התקשורת הראשית של חברת "סנובה ישראל" (לשעבר "שטיינר מכשירי שמיעה").