דיאטת פליאו עתירה בשומנים

מוצרי-פלאו-ששש
מוצרי-פלאו-ששש
צילום: שטרסטוק

דיאטת שומנים, המכונה גם דיאטת פליאו או דיאטת האדם הקדמון, לא קלה ליישום ויש לה יתרונות וחסרונות

הרצון לרדת במשקל ומהר, מוביל אותנו לדיאטות בזק שונות, שבעזרתן נשיל ממשקלנו כמה שיותר ובזמן קצר. אחת הדיאטות הנפוצות בתחום זה היא הפליאו או בשמה השני דיאטת האדם הקדמון. מדובר בדיאטה רווית שומנים. דיאטה זו עובדת על עיקרון אחד, לחזור לחיים הפשוטים של האדם הקדמון. וזה אומר: הרבה בשר, הרבה שומן ומעט פחמימות וכמה שפחות מזון מעובד.

איך עובדת הדיאטה: בפליאו יש להימנע מכל מזון מעובד (שמנים מזוככים, קמח מסוגים שונים, חטיפים, רוב סוגי האלכוהול חוץ מיין, שתייה ממותקת וסוכר פשוט). העיקרון הוא אכילת מזונות לא מעובדים מן החי (סוגים שונים של בשר, דגים, ביצים, חמאה וחלב) ואכילת מזונות מן הצומח (כמו שמן צמחי, אבוקדו, ירקות, פירות, אגוזים וזרעים שונים). בדיאטה זו אין הגבלת כמויות או הגבלת קלוריות, אלא רק הקפדה על אכילה מרובה של ירקות לצד מזונות מן החי בהתאם לתיאבון.

האם בעצם מותר לנו לאכול הכול? ממש לא. בדיאטה יש להימנע ממזונות שהוספו להם סוכר לבן, חומרי טעם וריח, חומרים משמרים, בשרים מעובדים שהוספו להם חלבונים מן הצומח, גבינות עם חומרים מייצבים, ממתיקים מלאכותיים, בצקים, לחמים או מאפים. אסור לאכול אוכל תעשייתי וג'אנק פוד לכל סוגיו. בפליאו אמורים לאכול מזונות ללא תוספים מלאכותיים ועיבוד, גם אם הם שמנים, כמו חמאה או איברים פנימיים כמו כבד ולבבות. בנוסף מומלץ להגביל את צריכת הפחמימות. חיטה ומוצריה מחוץ לתפריט, גם סוכר, ועל אף שפירות הם מזון טבעי, מומלץ להגביל את אכילתם.

האם הדיאטה בריאה? הרעיון שמאחורי הדיאטה הוא לאכול מזון לא מעובד ולחזור למזון טבעי ככל הניתן. מזון מעובד הוא פחות בריא ממזון טבעי. מזון טבעי מכיל ויטמינים ומינרלים ואלה נהרסים בתהליך העיבוד או שמוציאים אותם בכוונה החוצה. יתרון בריאותי נוסף לדיאטה הוא שתזונה דלת פחמימות מורידה את רמת הסוכר והשומנים בדם. כמו כן מומלץ בדיאטה הזאת לצרוך הרבה ירקות ושומנים טובים, שלהם יתרונות בריאותיים מוכחים. אלו קשורים לשמירה על רמות סוכר וכולסטרול מאוזנות בדם, והסיבים שבהם תורמים לתחושת שובע.

דיאטה קשה ליישום: מדובר בדיאטה מאוד קשה ליישום במלואה בטווח הארוך. דיאטה שממליצה על הימנעות מוחלטת מסוג מזון מסוים לוקחת את החופש לאכול בהתאם לתחושות הגוף. חשבו האם אתם מוכנים להימנע לעד מפרוסת לחם, פסטה, נודלס, כדור גלידה או שוקולד מעובד. אם כן, יכול להיות שתצליחו לשמור על העקרונות.

החסרונות בדיאטת הפליאו: תזונה עתירת בשר שמן ושומנים רוויים קשורה בסיכון גבוה ללקות במחלות לב. בדיאטה הזאת גם אין דגש על אכילת דגנים מלאים וקטניות שידועים בתרומתם להורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם. אחת התוצאות במעבר לדיאטת פליאו היא הפחתת הצריכה של מוצרי חלב כי רבים מהם עוברים תהליך עיבוד. הפחתה שלהם בלי השלמה של סידן עלולה לגרום לחוסר בסידן וריכוך עצמות. דגש נוסף, דיאטה זו לא מתאימה לטבעונים או צמחוניים, מאחר והיא מתבססת על הרבה מוצרים מן החי.

מקור מידע – "אתר קופת חולים כללית", מאמר מאת אורלי וייסיד, דר' דנה פלורנטין