דפיברילטור הציל את ריטה

ריטה-פרופסור-שאול-עטר-דר-רון-סלע-ויבגניה-בודינצקי
ריטה-פרופסור-שאול-עטר-דר-רון-סלע-ויבגניה-בודינצקי
ריטה, הרופאים והטכנאית צילום: בי"ח לגליל

טכנאית במחלקה הקרדיולוגית בבית החולים בנהריה, זיהתה במערכת לניטור מרחוק, כי מכשיר הדפיברילטור שהושתל בגופה של חולת הלב – ששוחררה לביתה – נותן פתאום מכות חשמל. הצוות הרפואי נזעק מיד

חייה של ריטה לזניק ניצלו בזכות מכשיר דפיברילטור, שהושתל בגופה במחלקה הקרדיולוגית במרכז הרפואי לגליל בנהריה, בשילוב עם מכשיר לניטור מרחוק, המשגר את הנתונים היישר למחלקה. ריטה שהתה לבד בביתה, כאשר חטפה דום לב, ואיבדה הכרה. טכנאית ערנית במחלקה הקרדיולוגית, שעקבה אחר המערכת לניטור מרחוק, זיהתה שמכשיר הדפיברילטור שהותקן בגופה של ריטה נותן מכות חשמל – והזעיקה את המשפחה והצוות הרפואי.

ריטה לזניק, תושבת כרמיאל בת 68, עברה לפני מספר חודשים אירוע של אוטם שריר הלב (התקף לב), ובעקבות זאת אושפזה במרכז הרפואי לגליל בנהריה, במחלקה הקרדיולוגית בניהולו של פרופ' שאול עטר. כעבור זמן קצר שוחררה לביתה והועברה לטיפול במסגרת הקהילה. לפני כ-3 שבועות, לאחר שהתברר כי נגרם נזק משמעותי לשריר הלב בעקבות האירוע הלבבי שעברה, חזרה לזניק לבית החולים בנהריה, שם הושתל בגופה דפיברילטור, על ידי מנהל יחידת קוצבים ואלקטרו-פיזיולוגיה, ד"ר רון סלע. מטרת המכשיר היא להחזיר את קצב הלב לפעילות תקינה ולמנוע דום לב, שעלול להתרחש, על ידי מתן שוק חשמלי ישירות ללב.

יחד עם השתלת הדפיברילטור בגופה, קיבלה לזניק מערכת לניטור מרחוק, "קרדיו מסנג'ר", במטרה לאפשר מעקב מידי ואוטומטי אחר פעולת הלב והדפיברילטור. במקרה של הפרעת קצב מסכנת חיים, או דום לב, מועברים הנתונים מידית למערכת ממוחשבת במחלקה הקרדיולוגית. בשבוע שעבר, גילתה טכנאית מכשור רפואי במחלקה הקרדיולוגית, יבגניה בודניצקי, באמצעות תוכנה מיוחדת שהותקנה במחשב, כי לזניק, שהייתה בביתה באותה העת, סבלה זמן קצר לפני כן, מהפרעות קצב הלב ואף קיבלה מכת חשמל ממכשיר הדפיברילטור. עד מהרה הבינה הטכנאית, כי המטופלת עברה אירוע של דום לב, וכי חייה ניצלו בזכות המכשיר שהושתל בגופה.

המטופלת מתגוררת לבדה, ולכן ללא המכשיר, בהיעדר משפחה או צוות רפואי, לא ניתן היה להציל את חייה. מנהל יחידת קוצבים ואלקטרו-פיזיולוגיה, ד"ר רון סלע, מסביר: "בעקבות פיענוח התוצאות, יצרנו מידית קשר עם ריטה. היא נשמעה מבולבלת ולא הבינה מה עבר עליה. עוד באותו הרגע הבנו שהדפיברילטור הציל את חייה. יצרנו קשר עם בני משפחתה, שהביאו אותה לחדר המיון. בבדיקה שערכנו לה בהמשך במכון הלב, ומפיענוח הדפיברילטור, התברר שהיא סבלה מאירוע מורכב ביותר, שככל הנראה נמשך כ-5 דקות. זה היה אירוע מתגלגל, שהחל בהפרעת קצב, שהתפתחה להפרעת קצב נוספת".

ד"ר סלע מבקש להעביר מסר חשוב: "שוב הוכח עד כמה הדפיברילטור הוא מכשיר שמציל חיים ומאריך אותם. במהלך האירוע, המכשיר נתן לריטה שוק מידי ללב, שהקפיץ אותה ולמעשה החזיר אותה לחיים. פעילות המכשיר, יחד עם המערכת לניטור מרחוק, יוצרים את השילוב המושלם והבטוח ביותר למטופל".

בעקבות האירוע האחרון, אושפזה ריטה להשגחה במחלקה פנימית בבית החולים בנהריה, ולאחר מכן הועברה למחלקה הקרדיולוגית. כעבור ימים ספורים שוחררה לביתה, שוב עם הדפיברילטור ועם מערכת הניטור מרחוק, שהביאו להצלת חייה. ריטה הודתה לצוות הרפואי: "היה לי מזל גדול. אני לא זוכרת כלום מהמקרה עצמו. אני רק זוכרת שישבתי בכורסה והרגשתי שאני נרדמת. כנראה שאיבדתי את ההכרה, וכשהתעוררתי הרגשתי תחושה של בלבול. אני מבקשת להודות לצוות הנהדר במחלקה הקרדיולוגית, ובמיוחד לפרופ' עטר, לד"ר סלע וליבגניה הטכנאית, שבזכותם ניצלו חיי. אני מרגישה שנולדתי מחדש".


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות לב וכירורגיה >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן