ניטור 24/7 לחולי פרקינסון וטרשת נפוצה

ד
ד"ר אפרת יציב צילום: יח"צ

חברת אוליטיקס, שזכתה במכרז משרד הבריאות לניטור נפילות קשישים, מבצעת בבית החולים איכילוב מחקר נוירולוגי, בהובלת פרופ' ג'ף האוסדורף, לניטור 24/7 של ניידות חולי פרקינסון וטרשת נפוצה

פיתוח ישראלי ייחודי לניטור רפואי מרחוק, לקשישים במצבי סיכון ונפילות, יורחב לניטור חולי פרקינסון וטרשת נפוצה. חברת "אוליטיקס", שזכתה במכרז "אתגר" של משרד הבריאות, להתמודדות עם נפילות, חתמה לאחרונה עם בית החולים איכילוב, על הסכם לשלוש שנים, במהלכו ישתתפו חולי פרקינסון ובהמשך גם חולי טרשת נפוצה, במחקר נוירולוגי מתקדם, בשיתוף פרופ' ג'ף האוסדורף , מנהל המעבדה לחקר הליכה וניידות, וחוקר בכיר במערך הנוירולוגיה של בית החולים איכילוב.

פרופ' ג'ף האוסדורף צילום: איכילוב
פרופ' ג'ף האוסדורף צילום: איכילוב

התפרצות הקורונה והשפעתה על כל העולם, הבליטה את הצורך בניטור רפואי מרחוק, בוודאי כשמדובר באוכלוסיית הקשישים הנחשבת לרגישה במיוחד להידבקות בקורונה. תחום הניטור הרפואי מרחוק בעולם מוערך בכחמישים מיליארד דולר, וצומח בקצב מהיר. עוד לפני הקורונה מעל 1,000 קשישים נפלו מידי יום וניזקקו לסיוע רפואי ואישפוז.

פרופ' ג'ף האוסדורף, מנהל המעבדה לחקר הליכה ונוירודינמיקה ביחידה לפרקינסון והפרעות תנועה, אשר במחלקה הנוירולוגית באיכילוב, מסביר: "היכולת לכמת הליכה וניידות יום יום ושבוע אחרי שבוע בסביבה הטבעית של הנבדקים, מאפשר לנו לעשות מעקב טוב יותר, לכמת ולזהות שינוים קלים בבריאות, לפני שהשינויים הללו הופכים להיות בעיות חמורות".

פרופ' יונתן שרעבי צילום: יח"צ

מחקר משותף נוסף מתבצע במעבדת ההליכה, בהובלת פרופ' האוסדורף וד"ר אפרת יציב מחברת אוליטיקס, והוא נועד לבחון ניבוי נפילות באמצעות מידרסים ייחודיים המנטרים את הליכת ומעידות המשתמש, ולאפשר התרעה מראש על סיכוני נפילה ספציפיים לאותו מטופל, בהתאם לאופן ההליכה, לדאטה והנתונים של אותו אדם.

חברת "אוליטיקס" מציעה שירות ניטור בריאותי וניהול סיכונים לקשישים בקהילה עם רקע כרוני מורכב, בסיכון לנפילות למשל, באמצעות שעון חכם (וו'טשר) המותאם למדדים אישיים של כל משתמש , זאת בזכות האלגוריתמים הייחודים שפיתחה החברה.

שעון הניטור וו'טשר צילום: יח"צ

פרופסור יהונתן שרעבי מבית החולים שיבא מוסיף: "הוכח שנפילות מהוות את אחת הבעיות השכיחות ביותר בקרב האוכלוסייה הבוגרת. הנפילה מסכנת את העצמות של הלוקים בה, עלולה לגרום לחבלות, שברים ותחלואה ואף תמותה משנית לכך.
מעל גיל 75, רק כחמישים אחוזים מאלה שנפלו, מסוגלים לקום מיד לאחר הנפילה, ללא עזרה. עובדה זו מגבירה עוד יותר את הרגשת הפחד והתלות שהמבוגרים מפתחים.
לשירות של ניטור רציף של המטופלים יש פוטנציאל חשוב בתחום המניעה. שעון הניטור מקנה ביטחון לבני גיל הזהב ומונע התדרדרות נוספת ע"י התראה מיידית במקרה של מצוקה".

ד"ר גל אנטמן מבית החולים בילינסון מסכם: "הפתרון של אוליטיקס, הוו'טשר, מבוסס על טכנולוגיות מידע חדשניות והפעלה נוחה ופשוטה, הכול על בסיס איש בהתאם למדדים של המטופל".

גיל צפריר צילום: יח"צ

שירות ה Watcher מנטר ברציפות תבניות סיכון יומיות במידת רגישות גבוהה במיוחד לשינוי בתחומי – פיזיולוגיה, תנועה, איכות שינה ומיקום – של החולה או הקשיש , ומאפשר למטפלים לתעדף התערבות וטיפול מרחוק, בסביבה בה בתי החולים יהיו עמוסים וממוקדים בנפגעי הנגיף, בדיוק כמו שמתרחש כיום. גיל צפריר, מנכ"ל ומייסד אוליטיקס, אל"מ במילואים, נווט קרב, היה הטכנולוג הראשי של חיל האוויר, והוא בעל תואר ראשון בהנדסת אווירונאוטיקה, ותואר שני במנהל עסקים. החברה נוסדה בשנת 2016 על ידי צפריר (מנכ"ל), ירון רצ'ר (מנהל מחקר ופיתוח), פרופ' ורדה שלו (יועצת מידע רפואי) פרופ' יהונתן שרעבי (יועץ מחקר רפואי) ופרופ' רונן פלדמן (מומחה למידת מכונה ו-NLP). החברה זכתה במכרז "אתגר" של משרד הבריאות, לאיתור פתרונות דיגיטליים, שיאפשרו לצמצם את שיעור הנפילות באוכלוסיית הגיל המבוגר.

גיל צפריר מנכ"ל החברה: "הייחוד של המוצר בא לידי ביטוי בכך שהכול אישי, וכל הנתונים מתבססים על המשתמש הבודד, שכן לכל אדם יש מאפיינים משלו. מה שמיוחד בחיזוי נפילות שלנו הוא שיש דברים שקשורים לשינוי תרופתי, שינויים פיזיולוגיים יומיים, שינויים ביציבה – כל אלו הם המקור שמאפשר לספק התראה על סיכון מוגבר לנפילה. אנחנו בעצם מספקים מעקב גריאטרי קבוע , וניטור רפואי מרחוק 24/7".


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות נוירולוגיה ונוירוכירורגיה >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן