תורמת אלטרואיסטית

התורמת, הנתרם והצוות הרפואי. צילום: סורוקה
התורמת, הנתרם והצוות הרפואי. צילום: סורוקה

דבי מייזל מקיבוץ עלומים החליטה לתרום כליה ליום הולדתה ה-60, והצילה את חייו של אורלנדו מרקוביץ, נשוי ואב לשניים מדימונה. ניתוח ההשתלה בוצע בהצלחה בבית החולים סורוקה

לכבוד יום הולדתה ה-60, החליטה דבי מייזל, אם לארבעה מקיבוץ עלומים, כי היא רוצה להעניק מתנה משמעותית שבאמצעותה תשנה חיים. היא מחליטה לעשות מעשה אצילי ולתרום את כלייתה להצלת חיים של אדם אחר. מי שזכה ב"מתנה" הוא אורלנדו מרקוביץ בן 56, נשוי ואב לשניים מדימונה, שסבל מאי ספיקת כליות במשך חמש שנים, נאלץ לעבור טיפולי דיאליזה קבועים ורק תרומת כליה יכולה הייתה לשפר את מצבו.

הכליה של דבי לא התאימה לאורלנדו והוחלט על ביצוע תרומה בהצלבה, שבה הכליה של דבי נתרמה לאישה מאזור המרכז, והתורם האלטרואיסטי שלה העניק את כלייתו לאורלנדו. הצוות הרב מקצועי של מערך ההשתלות בבבית החולים סורוקה בבאר שבע, ליווה את דבי לאורך התהליך והעניק לה מעטפת מקצועית. הצוות כלל את פרופ' יוסף חביב – מנהל המחלקה הנפרולוגית בסורוקה; ד"ר הדר מרחב – מומחה בכיר בהשתלות ומרכז תחום ההשתלות; ד"ר בוריס רוגצ'וב וד"ר אלבירה רומניוק מהמחלקה הנפרולוגית; ד"ר עבד אבו גנים – מומחה בכירורגיה כללית והשתלות איברים במחלקת כירורגיה א'; ליאת נשר – אחות מתאמת השתלות כליה בסורוקה; וליז גרוסהוייס – מזכירת היחידה להשתלות כליה.

במשך כשנה, עברה דבי תהליך הכנה והשלמת הפרוצדורה הנדרשת לתרומת כליה שכולל בדיקות רפואיות מקיפות, פגישה עם פסיכולוגית ועובדת סוציאלית וועדה של המרכז הלאומי להשתלות במשרד הבריאות אשר קובעת את ההתאמה לתרום כליה. כאמור, תהליך התרומה של דבי בוצע בהצלבה, כך שהכליה של דבי הועברה למקבלת הכליה במרכז הארץ ובמרכז הארץ נתרמה כליה בעבור אורלנדו מרקוביץ, שנותח בסורוקה. הניתוחים להוצאת הכליות ולהשתלותיהן בוצעו בדיוק באותו זמן בסורוקה ובבית החולים במרכז הארץ. ההשתלה בסורוקה עברה בהצלחה רבה, דבי שוחררה זמן קצר לאחר הניתוח וחזרה לשגרת חייה וגם אורלנדו מרקוביץ שקיבל את התרומה חזר לשגרת חייו.

תורמת הכליה דבי מייזל: "לאחר מסע ארוך ויסודי מאד של בדיקות, בירורים, התייעצויות ומפגשים, שנעשו בליווי המסור והמקצוע של צוות המערך להשתלות, החלטתי לתרום כליה, להגשים חלום, ולזכות בנתינה משמעותית שמצילה חיים. אני מודה ומעריכה לצוות שליווה אותי לאורך כל הדרך על עבודת הקודש שהם עושים למען האחר ועל הביטחון שהעניקו לי בקבלת ההחלטה ובעיקר לאחריה. ליאת נשר, מתאמת תחום השתלות הכליה, ליוותה אותי ברגישות, במקצועיות ובמתן הכוונה מלאה לי ולבני משפחתי שבאופן טבעי רצו לדעת מה צפוי לכולנו. הצוות היה מסור לאורך כל התהליך והרגשתי שיש לי על מי לסמוך".

אורלנדו מרקוביץ נתרם הכליה: "תודה רבה לדבי היקרה שעשתה מעשה שהציל את חיי, והכליה שלה נתנה לי חיים חדשים. וכמובן שזה לא היה קורה ללא הצוות הרפואי המדהים, שמטפל בי במסירות ובאחריות אמיתית. לכל אורך הדרך אני חש שמישהו שומר עלי, מבין ומכיל אותי ובעיקר שאני יכול לסמוך עליו ולהרגיש בטוח".

ד"ר הדר מרחב, מומחה בכיר בהשתלות ומרכז תחום ההשתלות בסורוקה: "תרומה מן החי הכוללת תרומה מבן משפחה או תרומה אלטרואיסטית, עשויה לקצר משמעותית את זמן ההמתנה למטופל וכמובן לשנות את איכות החיים של הנתרם. לנו צוות מערך ההשתלות בסורוקה מחויבות גדולה כלפי המטופלים שלנו. הצוות מכיר את המטופלים מקרוב ומלווה את התורם והנתרם לאורך כל התהליך וגם הרבה אחריו. משפחות בדרום המבצעות את התהליך בסורוקה מרגישות במלוא מובן המילה את היתרונות הרבים של ביצוע התהליך קרוב לבית".


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן