היריון עם קצב

פרופסור אלעד אנטר. צילום: שמיר
פרופסור אלעד אנטר. צילום: שמיר

צנתור ראשון מסוגו בישראל, ללא שימוש בקרינה, באישה בהריון מתקדם עם הפרעת קצב לב, נעשה לאחרונה במרכז הרפואי שמיר על ידי פרופסור אלעד אנטר

במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) נעשה בפעם הראשונה בישראל צנתור לטיפול בהפרעת קצב באישה בהריון. המטופלת, בת 30, פיתחה הפרעת קצב בה הדופק עולה בבת אחת ולעיתים קרובות לכ-180 פעימות בדקה ומלווה בדפיקות לב מהירות, חולשה, סחרחורות וחרדה. אירועים אילו הפכו תכופים יותר ויותר עם התקדמות ההיריון, ובשבוע 30 להריונה הן התרחשו מספר פעמים ביום.

אופן ביצוע הצנתור. צילום: שמיר

אופן ביצוע הצנתור. צילום: שמיר

הטיפול בהפרעות קצב בזמן הריון הוא תרופתי, אך טיפול זה לא צלח והמטופלת המשיכה לסבול מהפרעות קצב מספר פעמים ביום. במקרים אילו, הטיפול המועדף והמרפא הוא צנתור לב מלעורי, בו הפרעת הקצב ממופת על ידי טכנולוגיות מתקדמות והרקמה נצרבת על ידי חימומה. אולם, במהלך הריון, צנתור לבבי וצריבה של הפרעות קצב אינם אפשריים בכלל החשיפה לקרינה בפעולה זו. המטופלת, אשר לא נמצא לה מענה במספר בתי חולים בישראל, הופנתה למכון להפרעות קצב במרכז הרפואי שמיר.

לאחרונה, כאמור, בפעם הראשונה בישראל בוצעה בהצלחה צריבה של הפרעת קצב באישה בהריון ללא שימוש בקרינה. הצוות, בראשותו של פרופסור אלעד אנטר, מומחה בעל שם עולמי לטיפול בהפרעות קצב אשר לאחרונה שב ארצה לאחר כעשרים שנים בארצות הברית, ביצע את פעולת הצנתור ללא קרינה על ידי שימוש באולטרסאונד. פרוסור אנטר: ״הניסיון הרב והייחודי שלנו בישראל בשימוש מתקדם באולטרסאונד תוך לבבי אפשר לנו לאפיין את הפרעת הקצב ולצרוב אותה בהצלחה וללא שימוש בקרינה".

AVNRT  היא אחת מהפרעות הקצב השכיחות ביותר, בייחוד באנשים צעירים. באופן נורמלי, מעבר האות החשמלי מהעליות אל החדרים מתרחש במבנה הלבבי הנקרא ״AV Node״ שהוא צינור הולכת חשמל. למטופלים עם AVNRT ישנו צינור הולכת חשמל נוסף בתוך מבנה AV node  והוא יכול להוביל את האות החשמלי מהעליות אל החדרים, ובמקביל בחזרה מהחדרים אל העליות, ובכך ליצור מעגל חשמלי. תסמינים שכיחים  של AVNRT כוללים דפיקות לב מואצות, דפיקות לב המורגשות בצוואר, חרדה, סחרחורות, ועלפון.

"פעולת הצנתור ארכה כשעה ולאחריה המטופלת נשארה להשגחה למשך הלילה לפני ששוחררה לביתה ללא צורך בטיפול תרופתי" הסביר פרופסור אנטר. ״זו הרגשה מצוינת לישון לילה ללא הפרעות קצב", סיכמה המטופלת עם שחרורה לביתה, כשהיא והעובר בריאים ושלמים. "חיכנו לכך זמן רב, עברנו בין בתי חולים שונים אשר המליצו לנו רק על הוספת עוד ועוד תרופות אשר לא עזרו. אני מרגישה כל כך מאושרת להמשיך את ההיריון ללא הפרעות קצב וללא צורך בלקיחת תרופות ללב. תודה לפרופסור אנטר ולצוות הנפלא שחסכו ממני אשפוז בהיריון בסיכון גבוה".


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות לב וכירורגיה >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – רפואת נשים ויולדות >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן