הנס של לביא

התינוק לביא עם הצוות הרפואי שהציל את חייו. צילום: מירי גטניו
התינוק לביא עם הצוות הרפואי שהציל את חייו. צילום: מירי גטניו

צוות רפואי בכיר מבתי החולים איכילוב, ליס ודנה הציל את לביא, בן השבועיים, שנולד עם גידול ענק בכבד

הנס של לביא: בגיל שבועיים בלבד, ביצע צוות רפואי רב תחומי של בכירי המומחים בבית החולים איכילוב, ניתוח בן 5 שעות בתינוק בן שבועיים, שבבטנו התגלה גידול ענק. יחד עם הגידול נכרתה האונה הימנית של הכבד. התינוק כבר שוחרר לביתו, ואמו המאושרת, נתנה לו את השם לביא, לציון העובדה שנאבק כמו גור אריות על חייו, בסיועו הצוות הרפואי של בתי החולים איכילוב, ליס ודנה, שגם הוא נלחם בעוז, בכישרון ובמסירות אדירה על חייו של לביא.

היולדת, ענת, אחות במקצועה, ביצעה בשבוע 32 להריונה בדיקה להערכת משקל עובר אשר העלתה ממצא חשוד בנוגע להיקף בטנו של העובר שהיה גדול מהממוצע. היא הופנתה למיון נשים בבית חולים ליולדות ליס, שבמתחם איכילובבתל אביב, ושם אובחן כי בבטנו של התינוק קיים גוש ענקי בגודל 10 ס"מ. בהמלצת הרופאים, הוחלט שענת שתמשיך את ההיריון תחת מעקב עד לשבוע 39. אלא שכמה ימים לאחר מכן, התגלה ממצא קרדיולוגי מחשיד, והרופאים נאלצו ליילדה בניתוח קיסרי דחוף בשבוע 36 +2 ימים. התינוק הועבר להמשך טיפול והשגחה בפגייה של איכילוב.
בשלב זה נכנס לטיפול במקרה הנדיר פרופ' איגור סוחטוניק, מנהל מחלקת כירורגיית ילדים בבית חולים דנה לילדים, במתחם איכילוב. פרופ' סוחטוניק עמד בראש צוות המנתחים של הניתוח הדרמטי בגיל שבועיים בלבד. הוא משחזר: ״התינוק אובחן טרם לידתו עם גידול שפיר בכבד מסוג המרטומה. לאחר הלידה אבחנו כי קיימות ציסטות רבות על הגידול, אשר גרמו ללחץ מוגבר בבטנו של התינוק. מייד הבנו שבמידה ונמתין, התינוק עלול להגיע למצב של אי ספיקה נשימתית על רקע לחץ על סרעפות, או לסירוגין דימום לתוך ציסטות או ניקובן. החלטנו לגשת לניתוח המאתגר הזה, כשאת מלאכת ההרדמה המורכבת של התינוק בגיל צעיר כל כך, ניהלו ד״ר יבגני איזאיטל וד״ר דנה קרול".
פרופ׳ ניר לובצקי, מנהל מחלקת ניתוחי כבד, לבלב והשתלות באיכילוב, וד"ר יעקב גויכמן, מנהל יחידת השתלות בחטיבה הכירורגית באיכילוב, ביצעו את הכריתה. השניים מתארים: "ראינו כי הגידול תפס את רוב חלל האונה הימנית בכבד, וגודלו הגיע לכ-10 ס”מ. זהו גידול עצום בגודלו בהתחשב בעובדה שמדובר בתינוק בין שבועיים. לכן נאלצנו לכרות את האונה הימנית של הכבד, על מנת שנוכל להסיר את כולו. הניתוח ארך כ-5 שעות, ולאחריו התפשטה אנחת רווחה והקלה, חשנו סיפוק מקצועי אדיר והוא התפשט בכול חלל חדר הניתוח".
אחרי שעות מותחות ודרמטיות בחדר הניתוח, הניתוח עבר בהצלחה רבתי, והתינוק הוחזר למחלקת הפגייה. בתוך 10 ימים בלבד הוא שוחרר לביתו ללא הבליטה בבטנו כשהוא בריא נינוח ושמח. אימו ענת מסכמת: "בחרתי לו את השם ׳לביא׳, כי לא כל תינוק בן שבועיים היה מתמודד בצורה כזאת אמיצה, אבל לא פחות אמיצים ומדהימים הם הלביאים של הצוותים אשר טיפלו בו לאורך כל התחנות שעברנו בבית החולים איכילוב. תודה לצוות הכירורגי, ההרדמה, הריון בסיכון גבוה והפגייה באיכילוב, הייתם לנו כמו משפחה אחת גדולה״.


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות לב וכירורגיה >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – רפואת נשים ויולדות >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן