היכן עדיף ללדת בתקופת הקורונה

לידה-ששששששש
לידה-ששששששש
צילום: שטרסטוק

איזה מיגון מפני הידבקות בקורונה מספקות מחלקות היולדות השונות בבתי החולים ברחבי הארץ – סקירה

בית החולים שיבא:

במתחם הקורונה, מכינים אגף יולדות מיוחד, שיחל לפעול החל מיום שני, אליו תגענה יולדות החולות בקורונה. הצוות המטפל יהיה ממוגן ולא יורשו להיכנס אל המתחם מלווים.

בליל רביעי, 25 במרץ 2020, הגיעה לשיבא יולדת בשבוע 36 להריון. עם הגעתה עלה חשד כי היולדת חלתה בקורונה עקב תסמינים אופייניים והיא טופלה על ידי צוותים ממוגנים. בשל מצבה הקליני, והשבוע המתקדם של הריונה, החליט הצוות הרפואי לילד אותה באופן מידי בניתוח קיסרי.

צילום: שטרסטוק

משחזרה תשובת המעבדה החיובית לקורונה, הועברה היולדת להמשך טיפול ביחידה המיוחדת לטיפול נמרץ לחולי קורונה, כשהיא מורדמת ומונשמת. התינוק במצב טוב הועבר להשגחה בטיפול נמרץ ילדים עד אשר תתקבל תשובה האם גם הוא נושא את הנגיף.

בית החולים סורוקה בבאר שבע:

מעל 17 אלף תינוקות נולדים בשנה בחדרי הלידה שבחמשת מחלקות היולדות בבית החולים סורוקה בבאר שבע, שיאן הלידות בישראל. עם התפרצות נגיף הקורונה בארץ, בבית החולים שבבירת הנגב נערכו לעניין גם בגזרה של מחלקות היולדות. בהנהלת בית החולים החליטו להקצות שלושה חדרי לידה יעודיים וכן שני חדרים ייעודיים במיון יולדות, למקרים שבהן צוות המיילדים נדרש ליילד אישה אשר חולה בקורונה, או שקיים חשש כי נדבקה בנגיף הקטלני.

לשלושת חדרי הלידה וכן לשני החדרים במיון ילדות, יש כניסות נפרדות, כך שאין מגע בין היולדת והצוות הממוגן המטפל בה, לבין שאר היולדות ואנשי הצוות הרפואי. בסורוקה הדגישו כי הם פועלים במסגרת הנהלים שהוגדרו על ידי משרד הבריאות.

צילום: בי"ח הלל יפה

בית החולים רמב"ם בחיפה:

במחלקת הקורונה בבית החולים ישנו חדר המיועד ליולדות שאובחנו כחולות קורונה. לחדר הלידה לא יורשו להיכנס מלווים, פרט ליולדת עצמה. ביולדת יטפל צוות ממוגן עם כל הציוד הנדרש ללידה פעילה. בנוסף, בבית החולים בקומה מינוס 1 הוכן חדר לידה לנשים שטרם אובחנו כחולות קורונה, אך הגיעו מבידוד. הצוות המטפל ימוגן כנדרש על מנת לשמור על בריאותו ועל בריאות היולדת.

בית החולים מאיר כפר סבא:

בתוך מחלקת הקורונה, ישנו חדר ליולדת שאובחנה כחולת קורונה, אם תגיע ללדת בבית החולים. הכניסה אסורה למלווים. הצוות שיטפל ביולדת ממוגן כנגד הקורונה. ליולדות הנמצאות בבידוד ואינן חולות, ישנו חדר מיוחד מבודד, שם תתבצע הלידה כשהצוות ממוגן.

המרכז הרפואי רבין בפתח תקוה:

בבית החולים בילינסון הוקם מתחם נפרד ליולדות, ממוגן עם ציוד בהתאם. מדובר בצוות שמורכב מרופא ומיילדת, כאשר צוות בכיר עוקב אחר הלידה. למתחם אסורה כניסה למלווה ומבקרים.

בית החולים מעייני הישועה בבני ברק:

בבית החולים קיים מערך שלם האמור לשמש את היולדות המאומתות כחולות קורונה, או חשודות כחולות קורונה. לטובת היולדות הללו הוקצו חדרי לידה וגם חדר ניתוח, היכול לשמש כחדר לידה, למקרה שיש צורך בניתוח קיסרי, וכן חדרי אשפוז נפרדים. כך גם אם תגיע אשה במצב של הריון בסיכון, יש עבורה אזור בידוד.

פרופ' רביד צילום: מעייני הישועה

"יש הבדל מהותי", מסביר פרופסור מרדכי רביד, המנהל הרפואי של מעייני הישועה, "אם מדובר בחולת קורונה מאומתת, או אם מדובר ביולדת שמסיבות שונות יכול להיות חשש לגביה, בין אם בשל תסמינים או בגלל שבאה במגע עם חולה. מתחילת השבוע הנוכחי, אנחנו מבצעים בעצמנו את בדיקות הקורונה, כך שניתן לקבל תשובה בתוך ארבע שעות. כיום גם אם היולדת יוצאת שלילית בעת הבדיקה, עדיין יש חשש לגביה, מאחר וביום למחרת היא כבר יכולה להיות חיובית. לכן, ובהתאם להיסטוריה הרפואית של האשה, מחליטים היכן תאושפז".

צוות המחלקה ממוגן, ויולדת מאומתת או שיש חשש כי היא חולת קורונה, מוכנסת מיד לחדר מבודד. במהלך הלידה מעדיפים שלא לאפשר כניסת מלווה אך מקיימים הערכת מצב לגבי כל יולדת ומחליטים בהתאם לנסיבות. הנטייה היא לא להכניס מלווה בריא, אם היולדת מאומתת לקורונה. מלווה כזה יצטרך להיות ממוגן והדבר מקשה על עבודת הצוות. פרופ' רביד מסכם: "כבר היו לנו יולדות מאומתות, ויולדות שהיה חשש לגביהן, ויולדות כאלה שניזקקו לניתוח קיסרי – כך שהצוות כבר מיומן ויש נוהלים ברורים. את הילוד אנחנו ממליצים להפריד, ולא מאפשרים ביקורים אצל היולדת בכלל, מחשש הדבקות של צוות הרפואי".

בית החולים הדסה עין כרם בירושלים:

בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים ישנן שלוש מחלקות יולדות. בהדסה מציינים כי יולדת החשודה כי נדבקה בנגיף הקורונה, נשלחת הישר לחדר מבודד שאינו פעיל בשגרה, בבניין אחר ומרוחק ממערך היולדות שכולל את כל הציוד הנדרש. שם מתבצעת הלידה במיגון מלא של הצוותים. בסיום הלידה נשארת האם בבידוד מכל מטופלי בית החולים.

על היערכות בית החולים הדסה עין כרם בפועל, אפשר ללמוד מהאירוע הבא, שהחל ב-16 במרץ 2020. יולדת בת 35 הנמצאת בבידוד בית, ואשר הייתה חשודה כחולת קורונה, נקלטה בבית החולים בירושלים. היא התקבלה על ידי צוות מיוחד וממוגן על פי כל הנחיות משרד הבריאות ונקלטה בבית החולים היישר אל חדר מבודד ומצויד, שהמתין לה בבניין מרוחק ממחלקת היולדות. היא עברה לידה מוצלחת עם שתי מיילדות ממוגנות, ובסיומה נשארו היא והתינוק בבידוד זה מזה, ובבידוד גם מכל מטופלי בית החולים.

החדר המבודד בירושלים צילום: הדסה

בהמשך יום הלידה, חזרה תשובה חיובית לבדיקת הקורונה, שאותה עברה היולדת מיד בהגעתה לבית החולים. בשלב זה, כאשר התברר שהיא חולה ממש בנגיף הקורונה ולא רק חשודה כחולה, היולדת (שכבר הפכה לאם טרייה) הועברה ליחידת המחלות המתפרצות של הדסה עין כרם, באופן מסודר וממוגן. המיילדת שליוותה אותה בלידה, נותרה לצדה לאורך כל היום, ותמכה בה עד להגעתה למחלקת הבידוד.

בית החולים הלל יפה בחדרה:

מתחם ייעודי לנשים ויולדות עם חשד לקורונה, נפתח גם בבית החולים הלל יפה בחדרה. המתחם ממוקם בנפרד מהמיון והמחלקות המאשפזות, ויטפל אך ורק בנשים או ביולדות החשודות כחולות בנגיף הקורונה. הצוות במתחם הינו צוות ייעודי מתוך אגף נשים ויולדות והוא ינוהל תחת פיקוחם של פרופ' מוטי חלק, מנהל האגף, ואורלי בסיס, המפקחת הקלינית של האגף.

המתחם הייעודי, שזכה לשם "מתחם יהלום", כולל מיון נשים ויולדות, שני חדרי לידה, שלושה חדרי התאוששות לאחרי הלידה וחמישה חדרים ייעודים לנשים ויולדות, החשודות כחולות בנגיף הקורונה. במידה שתגיע מטופלת שהתוצאה עבורה תהיה חיובית, כלומר יולדת חולת קורונה מאובחנת, היא תועבר, בהתאם לנהלי משרד הבריאות בנידון, לבידוד במחלקה לזיהומיות א' בה שוהים חולים מאומתים לקורונה. במתחם זה ישנו חדר מותאם לנשים אחרי לידה. אישה שתהיה מאומתת לקורונה בטרם הלידה, תלד במתחם נפרד ומבודד.

פרופ' מוטי חלק צילום: הלל יפה

בית החולים פוריה בטבריה:

מתחם נפרד ומבודד המיועד ליולדות החולות בקורונה, או חשודות כחולות בקורונה, נפתח במרכז הרפואי פוריה בטבריה. המתחם הייעודי כולל חדר קבלה ושני חדרי לידה. הוא תוכנן באופן שיאפשר לידה בטוחה ליולדת ולצוות המטפל. יולדת החשודה כחולה בקורונה, או חולה בקורונה, לא תהיה בשום שלב בקרבת יולדות אחרות, או בתוך חדרי הלידה הרגילים ומחלקת היולדות. כלומר, המתחם הייעודי מנותק מחדרי הלידה הרגילים.

חדרי הלידה הייעודיים מצוידים וערוכים לקבלת יולדות חולות בנגיף. החדרים צוידו בכל הציוד הדרוש ללידה, ובכלל זה מוניטורים, מכשיר אולטרה סאונד וכל הנדרש תוך התייחסות גם למקרה של צורך בהתערבות במהלך הלידה. הצוות אשר יפעיל את מתחם היולדות הייעודי, יתמגן בצורה מלאה. היולדת תקבל מסיכה ותוכנס ישירות לחדר הלידה הייעודי.

פרופ' משה בן עמי צילום: פוריה

הכניסה של היולדת החולה, לחדר הלידה המבודד, תהיה ללא מלווה. לאחר הלידה היולדת תישאר למשך שעתיים בחדר הלידה המבודד להתאוששות, ולאחר מכן, תעבור ביחד עם התינוק (במידה ומצבם הרפואי יאפשר זאת) לחדר מבודד במחלקה הייעודית. הכניסה למתחם המבודד היא כניסה נפרדת המרוחקת מהכניסה לחדרי הלידה.


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – רפואת נשים ויולדות >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן