בריאות הפה אצל פעוטות

ילד-מצחצח-שטרסטוק
ילד-מצחצח-שטרסטוק
צילום: שטרסטוק

פעוטות רבים מסרבים לאפשר לצחצח. חשוב להרגיל את הילד לצחצח כבר בגיל שנה ולהגיע לבדיקה אצל רופא שיניים לילדים סמוך לבקיעת השיניים הראשונות

צחצוח השיניים צריך להתחיל עם בקיעת השן הראשונה. בכך גם מונעים את הידבקות והצטברות החיידקים על השיניים וגם מרגילים את התינוק להרגל חדש וחשוב אשר צריך ללוות אותו לעתיד. מברשת השיניים לילדים צריכה להיות מברשת בעלת תו תקן ובעלת ראש קטן המאפשר ניקוי אישי ופרטני לכל שן. כמו כן עדיפה ידית גדולה יחסית, המאפשרת אחיזה על ידי הפעוט. חשוב לציין כי הניקוי האמתי מבוצע למעשה על ידי ההורה ולא על ידי הילד.

יש להקפיד על משחות שיניים לילדים אשר בהן כמות הפלואוריד מופחתת ומותאמת לכך שהילדים בולעים את המשחה ואינם יורקים. כמות המשחה על המברשת צריכה להיות זעירה בגודל של גרגר אורז קטן. עודף משחה עלול לגרום לפגיעה בשיניים הקבועות המתפתחות. יש להקפיד על ניקוי השיניים פעמיים ביום והחשוב ביותר לפני השינה. החלפת המברשת צריכה להיות כאשר ראש המברשת פרוע, כלומר סיבי המברשת נוטים לכיוונים שונים. בלאי המברשת יכול להתרחש כל מספר חודשים. אם הבלאי מאד מהיר זה סימן לצחצוח אגרסיבי מדי ולא תקין.

ילדים רבים בגילאי שנתיים מסרבים לאפשר לצחצח. אחת הדרכים להתחמק ממכשול זה היא להרגיל את הילד, עוד לפני גיל העצמאות הזה, כלומר להתחיל כבר בגיל שנה. עם זאת כאשר יש ילד סרבן במיוחד, על ההורים לחשוב על הגישה המתאימה לו (החלטיות, פרסים), ובעיקר לתת לצחצוח את אותה חשיבות שנותנים לישיבה בכיסא בטיחות ברכב. ילד שיודע שיש משהו חשוב להורים, אולי יתנגד בתחילה, אבל בהמשך יקבל עליו את ההרגל.

הזמן המומלץ להגיע לבדיקה הראשונית אצל רופא שיניים לילדים הינו בסמוך לבקיעת השיניים לפני גיל שנה. בפגישה זו התינוק עם מספר שיניים בודדות, ולרוב ללא עששת, אולם ניתן כבר אז לאתר את מי שנמצא בסיכון ולהתאים לו תכנית מניעה אישית. למשל תינוק שהיה פג במשקל נמוך, חלק משיניו עלולות להיות פגומות ופגיעות יותר, ורופא השיניים יכול ללמד את ההורים כיצד למנוע את הפגיעה. בדיקה ואבחון הפעוטות צריכה להתבצע על ידי רופא שיניים מומחה לרפואת שיניים לילדים. רק לרופאים אלו יש את ההכשרה והידע לטיפול בפעוטות.

מקור מידע – "אתר בית החולים איכילוב"


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן