רובוט לניתוחי החלפת ברך במאיר

ד
ד"ר ירון ברין צילום: מאיר

כ-4,000 ניתוחים להחלפת ברך מבוצעים בישראל מדי שנה. ד"ר ירון ברין, מנהל שירות המפרקים בבית החולים מאיר: "עד היום השתמשנו בחדר הניתוח בעיקר באמצעים מכאניים לאיזון הברך, ואנו מאמינים כי הטכניקה הרובוטית תיתן מענה טוב יותר לאיזון הברך המלאכותית"

השבוע נערך הניתוח הראשון להחלפת מפרק ברך בסיוע רובוט חדשני OMNIBotics Robotic TKR במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא. ד"ר ירון ברין, מנהל השירות מפרקים בבית החולים מאיר: "המערכת הרובוטית הייחודית שהגיעה לישראל רק לאחרונה כוללת מערכת ניווט, הממפה את כל חלקי הברך ובכך חוסכת צילום סי. טי או MRI כהכנה לפני הניתוח ללא בזבוז משאבים וזמן מיותר. הרובוט יודע לבדוק את המתח בין הרקמות המחזיקות את הברך לאורך כל טווח התנועה, וקובע היכן צריכים בדיוק להתבצע החיתוכים על מנת שנוכל לשמר בצורה אופטימאלית מתח ויציבות לאורך כל טווח תנועת הברך. עד היום השתמשנו בחדר הניתוח בעיקר באמצעים מכאניים לאיזון הברך, ואנו מאמינים כי הטכניקה הרובוטית תיתן מענה טוב יותר לאיזון הברך המלאכותית".

על פי ההערכות בעולם, כ-5 מיליון אמריקאים עברו החלפות ברכיים וכ-4,000 ניתוחים להחלפת ברך מבוצעים בישראל מדי שנה. כאב ברך הנובע משחיקת הברך, הינה תלונה שכיחה מאוד בקרב אנשים בגילאי 50 ומעלה. רוב המטופלים ידווחו על כאב בהליכה, כאב בנשיאת משקל הגוף, קשיים בעליה וירידה במדרגות, ובמאמץ גופני, ולעתים אפילו כאב בשכיבה. "ניתוח החלפת ברך נחשב כניתוח טוב עם אחוזי הצלחה גבוהים, עם זאת, חלק מהמטופלים מתלוננים על כאב או תחושת חוסר נוחות שעלולה לנבוע מחוסר איזון עליו בא לענות השימוש ברובוט החדשני", מוסיף ד"ר ברין.

שחיקת מפרק הברך (אוסטאוארתריטיס) לרוב באה על רקע אידיופטי (ללא גורם ידוע), ובמקרים רבים המטופלים הסובלים משחיקה של מפרק הברך סובלים גם מהתסמונת המטבולית המאגדת בתוכה בין היתר מחלות נוספות כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, עודף משקל, כבד שומני ועוד. לצד זאת הגורמים הנוספים לשחיקת מפרק הברך יכולים לנבוע מפציעות ספורט ישנות, שלא טופלו כראוי או בשיטות כירורגיות ישנות יותר, ושחיקה הנובעת משברים תוך מפרקיים ישנים וכו'.

האם ריצה פוגעת בברכיים? לברי ד"ר ירון ברין, התשובה היא לאו: "דרך הטובה ביותר לשמור על הברכיים שלנו היא לשמור על משקל גוף תקין ולבצע פעילות גופנית ולהזיז את המפרקים. מרבית המטופלים, הנזקקים בסופו של דבר לניתוחי החלפת מפרק ברך, אינם מטופלים שנפגעו במהלך ריצה אלא להיפך. לאחר הניתוח החדשני המטופל יכול להתחיל ללכת עוד ביום הניתוח עצמו ולרב להשתחרר לביתו למחרת. תקופת השיקום מתחילה יום לאחר הניתוח, וכוללת שילוב של פיזיותרפיה אינטנסיבית, טיפול בכאב ופעילות גופנית, החשובים מאוד לתהליך השיקום", מסכם ד"ר ברין.


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות אורתופדיה ורפואה דחופה >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן