תזונה נכונה - לגמרי לא משחק לילדים

ששששששששששששששש
ששששששששששששששש

רויטל אדמוני, מחברת תכנית הלימודים "אוכלים בריא", נותנת טיפים להורים איך לשנות את הרגלי התזונה של ילדים הסובלים מעודף משקל מבלי לפגוע ברגשותיהם

צילום: שטרסטוק

רויטל אדמוני, מחברת תכנית הלימודים "אוכלים בריא", אשר אושרה על ידי משרד החינוך וקרן קרב כחומר עיוני לשיעורי חינוך תזונתי לבתי הספר, עוסקת שנים רבות בהקניית אורח חיים בריא המבוסס על תזונה נכונה ומאוזנת. אדמוני ממליצה איך לומר לילד שהוא צריך להוריד במשקל, כיצד ניתן לתמוך בו ומה בשום פנים ואופן אסור לעשות.

בשנת 2014 עלה קמפיין שלטי חוצות, "הילד השמן", שעורר ביקורת ציבורית בנימוק שהילד אמנם משמין, אך זו בהחלט לא סיבה לפגוע ברגשותיו. בעקבות הביקורת הוסרו בזמנו שלטי החוצות והופסק המסע הפרסומי. "אירוע זה", אומרת אדמוני, "ממחיש את הדיסוננס האמוציונלי-רציונלי שלנו כהורים, בסוגיית השמנת יתר של ילדינו. מצד אחד, הילד מסכן את בריאותו והמצב ממשיך להחמיר. מצד שני, זהו נושא עדין מבחינה רגשית, וכל מילה לא מדויקת עשויה לפגוע קשות ברגשותיו".

אז מה עושים?

אדמוני: "נתחיל קודם במה לא לעשות. הדיבור על ציפייה שלכם, או על הרצון שלכם, שהילד ירד במשקל אסורה בתוך הבית. גם שיחות באופן כללי על משקל, או שיחות שהנושא המרכזי שלהן הוא משקל, גם אם מדובר על משקלם של ידוענים או בני משפחה אחרים, אינן מועילות. הן עלולות לתת לילד תחושה, שהמשקל חשוב יותר מהבריאות, וזה מסר שגוי, כי המשקל הוא נגזרת של הבריאות שלנו, ולא להפך. חשוב ליצור שיח פתוח וסובלני, שיעודד את הילד לשתף ולהתייעץ בכל הקשור לרגשותיו ומחשבותיו בנושא".

איך מומלץ להגיב להערות פוגעניות מצדם של ילדים אחרים?

"גם אם תהיו משפחה למופת, ותשקלו כל מילה שאתם אומרים על נושא עודף המשקל, כדי לא לפגוע ברגשות הילד, בסביבתו החיצונית יהיו אנשים פחות אמפתיים שלא יחסכו בביקורת, ולאו דווקא בונה. ככל שהילד ירגיש יותר בטוח לדבר בחופשיות ולהיעזר בכם, ההורים, הנפש שלו תהיה בריאה יותר ויהיה קל יותר לעשות שינוי, בכוחות משותפים".

רויטל אדמוני צילום: אביבית אייזקסון

איך אפשר להביא את הילד לשינוי תזונתי מבלי לפגוע ברגשותיו?

"לדבר על משקל אולי לא מועיל – אך לדבר על בריאות לגמרי כן. דיבורים על שינויים בריאים בבית יכולים להיות פתרון נהדר. ישנם לכך מספר דגשים. קודם כל, הדגישו תמיד את המטרה – הבריאות, ולא המראה החיצוני. חשוב מכך, הדגישו וקיימו. השינויים חלים על כל בני הבית, באותו האופן בדיוק, ללא יוצא מן הכלל. מעבר לזה שתרוויחו גם אתם, הילד ירגיש הרבה יותר בנוח עם השינויים, כשידע שזהו עניין משפחתי כללי שאינו מכוון ספציפית אליו בלבד בשל משקלו".

איזה אוכל מומלץ להכניס לבית כדי שהתהליך יצליח?

"מומלץ להגדיל את מגוון המזון הבריא בבית, תוך חשיפה מתמדת לעוד ועוד פריטי מזון. אולי הילד לא חובב תפוחים, אבל יש סיכוי לא מבוטל שהוא כן יתחבר אל אגס או תפוז או בננה או אפרסמון. הרחיבו באופן מתמיד את המאגר התזונתי הבריא העומד לרשות הילדים, והמשיכו להציע להם שוב ושוב להתנסות בדברים חדשים, גם אם כבר סירבו מספר פעמים בעבר. הקפידו כמובן לעשות זאת בצורה נעימה, שאינה כופה על הילד, והראו לו שאתם הראשונים לעשות את השינוי. לפעמים רק לאחר ניסיונות רבים יקרה משהו, אך הוא יהיה שווה את כל מה שקדם לו".

צילום: שטרסטוק

אף מילה על דיאטה?

"נכון. אמנם מומלץ לא לדבר עם הילד על דיאטה מפורשות, אך אם ננקוט בצעדים התזונתיים הבריאותיים הללו, נשיג אפקט משמעותי בהרבה – אפקט ארוך טווח שאינו פוגע ברגשותיהם. וזה שווה יותר מהכול".

כתבה זו אינה מהווה בשום צורה ואופן תחליך להיוועצות עם מומחים רלוונטיים לרפואת ילדים, לתזונה בריאה ולבריאות הגוף והנפש.