תזונה נכונה לתלמידי כיתה א'

דקלה אופיר בירמן. צילום: אלי דדון
דקלה אופיר בירמן. צילום: אלי דדון

דקלה אופיר בירמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית החולים כרמל: "אכילה בשעות הבוקר, בין אם לפני בית הספר או בהפסקה הראשונה, משפיעה באופן ישיר על יכולת הילד להתרכז בלימודים"

עם פתיחת שנת הלימודים ממליצים בבית החולים כרמל בחיפה, על תזונה מתאימה ובריאה לתלמידים, ובעיקר לילדים הקטנים העולים לכיתה א'. דקלה אופיר בירמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בכרמל: "ארוחת בוקר טובה משפיעה באופן ישיר על יכולת התלמיד להיות מרוכז בשיעורים לתפקד בצורה מיטבית ולשפר את הישגיו בלימודים".

אביב אלוש, תלמיד כיתה א'. צילום: אלי דדון

התלמידות והתלמידים חוזרים לבתי הספר, לאחר חופשה ארוכה בחגי תשרי 2021, וזו הזדמנות טובה לסגל להם שיגרה תזונתית בריאה. "ארוחת הבוקר היא מהארוחות החשובות ביום", מסבירה דקלה אופיר בירמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית החולים כרמל מקבוצת קופת חולים כללית. "אכילה בשעות הבוקר, בין אם לפני בית הספר או בהפסקה הראשונה, משפיעה באופן ישיר על יכולת הילד לשבת מרוכז בשיעור, לתפקד בצורה מיטבית בבית הספר ולשפר את הישגיו הלימודיים".

"ארוחת בוקר מזינה", היא ממשיכה, "קשורה עם הפחתת סיכון לעודף משקל והשמנה בהמשך החיים, צמצום מחלות נלוות כגון סוכרת, יתר לחץ דם, כבד שומני ועוד. בנוסף, ילדים שלא מצטיידים באוכל מזין מהבית נוטים לקנות יותר מזונות בעלי ערך תזונתי נמוך כגון: ממתקים, חטיפים ומזון מהיר בדרכם אל או מביה"ס, בקיוסק או במכונות".

עוד מסבירה הדיאטנית של בית החולים כרמל, כי כריך הינו המזון הנפוץ ביותר שהילדים לוקחים איתם לארוחות הבוקר בבית הספר. הוא משביע וניתן בקלות להפוך אותו לארוחה בריאה ומזינה. לדבריה, את הכריך רצוי להכין מלחם שהילד אוהב, כשהמומלץ ביותר הינם לחמים מדגנים מלאים או מלאים בחלקם. חשוב שהממרח יכיל רכיבי תזונה איכותיים כגון טחינה, אבוקדו, גבינות, ביצים או ממרחים שהוכנו בבית. כמו כן, מומלץ לצמצם את הצריכה של ממרחים מעובדים בעלי תכולת נתרן ושומן גבוהה כגון סלטים מוכנים, נקניקים, מזונות משומרים, גבינה צהובה ועוד.

אלון אדנבורג, תלמיד כיתה א'. צילום: אלי דדון

דקלה אופיר בירמן: "אחד העקרונות החשובים בתזונה נכונה זה לא לאכול ממתקים על חשבון ארוחות. חטיפי אנרגיה, דגני בוקר וכריכים עם ממרחים מתוקים מהווים ממתק לכל דבר, ולכן אינם תחליף ראוי ושקול לארוחה מזינה. ניתן לגוון את הכריך בפשטידת מאפין ביתית, או סלט ירקות עם גבינה או ביצה קשה, או קוטג' אישי וקרקרים מקמח מלא. או למשל טורטייה עם מילוי גבינות או טונה וירקות או יוגורט עם פירות חתוכים. כדי להשלים את המשימה ולהפוך את הכריך לארוחה מנצחת, חשוב לשלב לצידו תמיד גם ירקות ופירות צבעוניים, טריים ומגוונים. בצורה זו ניתן להגדיל את צריכת הירקות היומית ואיתה את כמות הוויטמינים, המינרלים והסיבים שילדינו אוכלים. ולא פחות חשוב – לא לשכוח לצייד את הילדים בבקבוק מים. ולא באף שתיה אחרת".