מד-טק ישראל, הדור הבא

במקום הראשון לידן פרידמן צילום: הטכניון
במקום הראשון לידן פרידמן צילום: הטכניון

בתחרות היזמות השנתית של הפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון, הציגו הסטודנטים פיתוחים מרשימים של מערכות ליזוי התקפי אפילפסיה, מערכת לניטור מצב רוחם של חולי סרטן, מערכת לאבחון ליקווי שמיעה, וטכנולוגיה לאבחון מוקדם של קרוהן

תערוכת הפרויקטים השנתית, שבה מציגים הסטודנטים המסיימים שנה ד', את עבודותיהם, נערכה לאחרונה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. בין השאר הציגו הסטודנטים מערכות לחיזוי התקפי אפילפסיה, לניטור מצבי רוח בחולי סרטן ולמניעת מוות פתאומי בקרב ספורטאים. במקום הראשון זכתה הסטודנטית לידן פרידמן, שפיתחה טכנולוגיה חדשנית לאבחון פיזיולוגי מדויק של ליקויי שמיעה.

לדברי דיקנית הפקולטה, פרופ' שולמית לבנברג: "הצגת הפרויקטים היא אירוע השיא השנתי של הפקולטה והיא מבטאת את חתירתנו לשיתוף פעולה הדוק ומתמשך עם התעשייה. הפרויקטים שהוצגו מסכמים חודשים ארוכים של התמודדות עם אתגרים מעשיים, עם קשיים טכניים מורכבים ועם הדרישה שלנו מהסטודנטים להציג פתרונות משמעותיים לבעיות מהעולם האמיתי".

את קורס הפרויקטים הנחה פרופ' נתי קורין ועל שיפוט העבודות הופקדו CTO חממת NGT ד"ר אמיר תורן, מנכ"ל חממת NanoMedTech ד"ר גדעון מאירי ומנכ"לית חממת אלון מד-טק ד"ר יהודית זילברשטיין. את הפרסים תרמו, כמדי שנה, היזמים דורון וליאת אדלר.

הזוכים
באירוע חולקו חמישה פרסי הצטיינות, פרס יזמות ופרס חביב הקהל. במקום הראשון זכתה כאמור לידן פרידמן, שפיתחה בהנחיית פרופ' דביר ילין מערכת לאבחון ליקויי שמיעה בשלב מוקדם. לדבריה, "כיום האבחון נעשה במידה רבה על סמך תשובות המטופל, עובדה שמכניסה לתהליך גורמים סובייקטיביים. כאן פיתחתי מערכת פיזיולוגית לגמרי, המזהה בעיות שמיעה ברזולוציה גבוהה ויודעת למקם את מקור הבעיה". שני המרכיבים העיקריים במערכת הם התוכנה והחלק האופטו-מכני. פרידמן מקווה כי הפיתוח יגיע בשנים הקרובות לניסויים קליניים ולשימוש נרחב.

במקום השני זכתה יעל זעפרני, שפיתחה בהנחיית ד"ר מוטי פריימן טכנולוגיה לאבחון מוקדם של מחלת קרוהן, "מאחר שהמעי הוא איבר מפותל מאוד, קשה מאוד להבין מהסריקות הרבות את מצבו הקליני. האבחון נעשה על סמך סריקות רבות של MRI ו-MRE, מה שמקשה על הרופא לקבל החלטה מדויקת ומבוססת נתונים. המערכת שפיתחה זפרני מספקת לרופא, על סמך אותן סריקות, תמונה אחת המציגה את המעי כאילו הוא איבר ישר ומתוח, ללא פיתולים, וכך אפשר לזהות בתוכו בקלות יחסית את התסמינים של דלקת חמורה.

במקום השלישי זכתה מאיה הרשקו, שפיתחה בהנחיית פרופ' אבי שרודר מהפקולטה להנדסה כימית ע"ש וולפסון, טכנולוגיה לעיכוב גידולים סרטניים באמצעות חלקיקים ננומטריים.

במקום הרביעי זכו ניב רבהון וסופיה רוזנברג, שפיתחו בהנחיית ד"ר יואב מדן, יד תותבת לאנשים שידיהם נקטעו מעל המרפק. המוצר מותאם למטופל הספציפי והוא פשוט וקל יחסית ואינו מצריך עקומת למידה ארוכה. הפרויקט נערך בסיוע עמותת "חיפה בתלת-ממד".

במקום החמישי זכו וו∙רוד אבו אלסאל ואליה חאמיסי, שערכו את הפרויקט בהנחיית פרופ' ציפי קראוס מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה. השניים חקרו את הסינכרון המוחי בין ילד והורה בזמן קריאת סיפורים. הם מדדו פעילויות מוחיות ב-10 זוגות של ילד והורה בחברה הערבית, והראו כי הקראת סיפורים יוצרת סינכרון חזק יותר מפעילויות אחרות.

בפרס חביב הקהל זכתה אופאל נמני, שפיתחה בהנחיית פרופ' יעל יניב, טכנולוגיה לאבחון מוקדם של בעיות לב.

בנוסף לכל אלה העניקה הפקולטה את פרס היזמות, שנועד לחשוף את הסטודנטים לעולם היזמות ולעודד אותם לחשוב על דרכים לפיתוח עסקי ולמימוש הפיתוחים שלהם באמצעות מסחור. בפרס זכו מרינה טולצ'ינסקי, רוני קשת ואורי שחר על Vocal Vibes – טכנולוגיה לטיפול-מרחוק בבעיות דיבור. את הקבוצה הנחה הסטודנט שקד רון, שזכה בפרס הראשון באירוע ההגשות בשנה שעברה. Vocal Vibes היא מערכת המייעלת את עבודתן של קלינאיות תקשורת באמצעות אבחון וטיפול מרחוק, יעדים שנעשו חשובים במיוחד בתקופת המגפה הנוכחית. מקורו של המידע בחיישנים המוטמעים בצווארון מיוחד שהמשתמש לובש ובהקלטה וצילום באמצעות הטלפון הסלולרי. הטכנולוגיה החדשה מאבחנת ליקויי דיבור בדיוק של 88%.

על פיתוח היזמות בפקולטה אחראית ד"ר יעל רוזן, יועצת למחקר יישומי.


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן