רפואה דחופה בסמסים

מנהל-חדר-מיון-הלל-יפה-ואחות-ראשית
מנהל-חדר-מיון-הלל-יפה-ואחות-ראשית

הלל יפה הוא הראשון מבין בתי החולים הממשלתיים, בו מופעלת מערכת חדשה, "סמארטר", השולחת בזמן אמת עדכונים למכשיר הנייד של המטופל על התהליכים והבדיקות שהוא עובר בחדר המיון. המטרה: הקטנת אי וודאות ושיפור השירות

ד"ר ג'לאל אשקר ומירה לייבל אחות אחראית מלר"ד צילום: הלל יפה

אחרי הליך פיתוח שהחל לפני כשנה בסיוע המכון הישראלי לחדשנות, ובתמיכת עמותת הידידים של במרכז הרפואי הלל יפה, החלה לפעול במחלקה לרפואה דחופה של בית החולים בחדרה, מערכת השולחת בזמן אמת עדכונים למטופל על התהליכים שיעבור בחדר המיון. המטרה: הקטנת אי וודאות בזמן אמת ושיפור חוויית המטופל.

הלל יפה, הוא הראשון מבין בתי החולים הממשלתיים, בו מופעלת המערכת החדשה – סמארטר – שפותחה על ידי חברת הואזיט. בית החולים חבר למכון הישראלי לחדשנות במסגרת תהליך שדרוג מבני ושירותי, של המחלקה לרפואה דחופה. כאמור, לתהליך היו שותפים חברי עמותת הידידים של המרכז הרפואי הלל יפה, שסייעו בגיוס הכספים להרחבה ולשדרוג התשתית של המיון הנוכחי, שהסתיימה בדצמבר האחרון.

התהליך החדש פועל כדלקמן: לאחר שהמטופל נרשם במשרד הקבלה של חדר המיון, הוא מקבל קישור ישירות לטלפון הנייד, אשר עם הפעלתו, יוצר עבורו עדכונים בכל פעם שמסתיים שלב טיפולי במיון.

לאחר הלחיצה על הקישור שהתקבל בטלפון הנייד, המערכת מייצרת מספר ממוחשב אישי, שהוא "המלווה האישי" של המטופל במערכת. המערכת יוצרת מעין רשימה אוטומטית של תהליכים, אותם אמור המטופל לעבור במיון, ובסיום כל שלב או הגעת תוצאות בדיקות, יופיע אוטומטית סימן "וי" ברשימה או תשוגר אל הנייד של המטופל הודעה המסבירה מה השלב הבא. כך, למשל, תתקבל הודעת סמס על סיום הטיפול במיון, כולל עדכון על ההחלטה להשתחרר או להתאשפז כולל מפת התמצאות ומידע על המחלקה המאשפזת.

בכל שלב המערכת תיתן למטופלים מידע על הפעולות שהם עוברים בזמן אמת. על מנת לשמור על פרטיותו של המטופל, הקישור למערכת יהיה תקף לזמן מוגבל. כמו כן, המידע שיינתן לא יהיה בו בכדי להפר סודיות רפואית בשום צורה. מדובר במערכת ידידותית ופשוטה לשימוש, שאינה כרוכה בהתקנה מוקדמת כלשהי, שמטרתה הגברת תחושת הביטחון האישי, שיפור השירות למטופלים בחדר המיון ושיפור חווית המטופל.

ד"ר ג'לאל אשקר ומירה לייבל אחות אחראית מלר"ד צילום: הלל יפה

ד"ר ג'לאל אשקר מנהל המלר"ד בהלל יפה: "כמובן שאין הדבר מייתר את העובדה, שהצוות גם הוא מספק עדכונים ישירות למטופל, בזמן הטיפול עצמו. אבל המטרה היא כאן להקטין את תחושת חוסר הוודאות שיש פעמים רבות למי שמגיע למיון. בל נשכח שמי שמגיע לחדר מיון, נמצא במצב פיזי שיש בו לגרום לחשש רב כשלעצמו. תפקידנו הוא גם לתת טיפול מקצועי, אבל גם לתת שירות, שיש בו גם מימד נפשי. הרעיון מאחורי המערכת היא להוות תומך נוסף".