אוכלים נכון בסופ"ש

בלי-המבורגר-ששש
בלי-המבורגר-ששש
צילום: שטרסטוק

שומרים על דיאטה? אל תתנו לסוף השבוע להרוס לכם את כל מה שהשגתם בעבודה קשה

כולנו התחלנו לא פעם בדיאטה זו או אחרת, אך כולנו הגענו גם לסוף השבוע בו נאמר לנו, שבשישי שבת הכול מותר. שמירה על תזונה נכונה לאורך החיים דורשת אכילה נכונה ומאוזנת גם בסופי השבוע.

במהלך שבוע העבודה רבים מקפידים בצורה די טובה על הרגלים בריאים. אוכלים נכון, עושים כושר מיד אחרי העבודה  ומכינים ארוחת ערב קלילה ומספקת. אבל מיום שישי בבוקר עד יום ראשון, משהו משתנה: סופי שבוע הופכים להזדמנות של פריקה מה שמזמן לנו יותר אוכל ואלכוהול יחד עם הרבה פחות פעילות. אפילו כאשר אנו צופים מראש את האתגר שניצב מולנו, רבים לא משמרים בסוף השבוע ההרגלים הבריאים של אמצע השבוע.

מה מוביל אותנו לכישלון הזה? בדרך כלל פורקן של תזונה, השלמת חוסרים שלא היו במהלך השבוע, כפחמימות, מתוקים, אלכוהול ועוד, והכול בחברותא, ליד שולחן ערוך ומושך. יחד עם זאת חשוב מאוד לשים לב מה יש על השולחן ולשמור על תזונה מאוזנת גם במהלך יומיים אלו. הדרך לעשות זאת אינה כה קשה אך היא כוללת משמעת עצמית והקפדה על הנקודות הבאות:

אכלו ארוחת בוקר קלה לפני ארוחת צהריים גדולה עם המשפחה. זה אולי נשמע כמו טעות אבל רובנו מגיעים לארוחה משפחתית בצהריים, וכשאוכלים ארוחה קטנה לאחר הקימה, אנחנו למעשה דואגים לזה שלא נגיע מורעבים לארוחה המדוברת, כך נאכל פחות ולא נגיע לטרוף. שבו ליד השולחן בכל פעם שאתם אוכלים. לרוב אנחנו נשארים זמן רב בבית בסופי השבוע. להיות בבית כל היום פירושו, לעיתים קרובות, לנשנש במקום לאכול ארוחות של ממש. זה נשמע לא מזיק, אבל הטעימות הקטנות האלו מצטברות במהירות. מה שקורה זה שאנחנו בכלל לא יודעים מתי אנחנו רעבים, או לחלופין, מתי אנחנו שבעים ואז אוכלים הרבה יותר ממה שהיינו אוכלים לו היינו יושבים לארוחה מסודרת. עצם הישיבה לאכול מאפשר לכם ליהנות יותר מהאוכל, לזכור שאכלתם ולהרגיש שובע, מה שימנע אכילה מיותרת מאוחר יותר.

אלכוהול יכול להיות פצצת קלוריות, בעיקר אם ההעדפה שלנו היא לקוקטיילים המתוקים. אז בהחלט יש חשיבות גם לבחירת השתייה במהלך סוף השבוע, במיוחד אם יש תכנון לשתות יותר מכוס אחת. לא פחות חשוב הוא האוכל שמתלווה בדרך כלל לאלכוהול. נשנושים למיניהם מובילים אותנו למעגל קלורי לא רצוי. אז מה כדאי? לאכול ארוחה טובה בבית לפני השתייה. בנוסף, כדאי שתכירו את השתייה המועדפת עליכם ותבחנו אם יש משהו שעדיף מבחינת התכולה האלכוהולית. ולבסוף, תמיד טוב לשתות לסירוגין מים.

מקור מידע – "אתר בית החולים שיבא"