צעידה מפחיתה תמותה מסרטן

צילום: מכון הסרטן הלאומי ארה
צילום: מכון הסרטן הלאומי ארה"ב

חוקרים ממכון הסרטן הלאומי בארה”ב (NCI) והמכון הלאומי האמריקני להזדקנות (NIA) מצאו כי מספר צעדים רב ביום, בעצימות גבוהה, קשור בהפחתת הסיכון לתמותה באוכלוסייה הכללית ובעיקר באנשים בני 70 ומעלה, או באלו הסובלים מבריאות לקויה באופן כרוני

חוקרים ממכון הסרטן הלאומי בארה”ב (NCI) והמכון הלאומי האמריקני להזדקנות (NIA) ביקשו לבדוק אם ביצוע מספר צעדים רב ביום, בעצימות גבוהה, קשור בהפחתת הסיכון לתמותה באוכלוסייה הכללית. מחקרים קודמים מצאו קשר בין מספר צעדים לתמותה בעיקר באנשים מבוגרים, בני 70 ומעלה, או באלו הסובלים מבריאות לקויה באופן כרוני.

צילום: הנרי שו, אנספלאש

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים נתוני מדגם מייצג של האוכלוסייה, שכלל 4,840 נבדקים מגיל 40 ומעלה גיל 56.8 בממוצע, שמילאו בין השנים 2006-2003 שאלוני מידע אישי, שכלל נתונים דמוגרפיים, מצב בריאותי והרגלי אורח חיים. כמו כן, משתתפי המחקר השתמשו במד תאוצה, accelometer – מכשיר המוצמד לגוף ומודד את מידת הפעילות הגופנית המבוצעת, עד 7 ימים במשך כ-14 שעות ביום.

החוקרים עקבו אחר נתוני התמותה עד סוף 2015, וחישבו את הקשר בין מספר ועצימות הצעדים שבוצעו מדי יום, ובין הסיכון לתמותה, אחרי תִּקנון של גורמי סיכון אחרים, כגון מדד מסת גוף – BMI, גורמים דמוגרפיים, התנהגותיים ועוד. לצורך ניתוח הנתונים, החוקרים קבעו כנקודת בסיס וביקורת, ממוצע של 4,000 צעדים ביום, מספר הנחשב נמוך יחסית לאדם מבוגר. מחקרים קודמים המליצו על ביצוע 10,000 צעדים ביום.

מהממצאים עולה כי מרבית המשתתפים השתמשו במד התאוצה לפחות 10 שעות ביום, במשך 3 ימים לפחות בשבוע, עם ממוצע של 9,124 צעדים ביום. לאחר תקופת מעקב ממוצעת של כ-10 שנים היו 1,165 מקרי תמותה. נמצא קשר הפוך בין מספר הצעדים לסיכון לתמותה, ככל שמספר הצעדים עלה, כך ירד הסיכון לתמותה. למשל:

הליכה של 2,000 לעומת 4,000 צעדים ביום הייתה קשורה בסיכון גבוה ב-49% לתמותה מכל סיבה, וממחלות לב וכלי דם, וכן לסיכון גבוה ב-77% לתמותה מסרטן. הליכה של 8,000 צעדים ביום לעומת 4,000 הייתה קשורה בסיכון נמוך ב-51% לתמותה מכל סיבה, ולתמותה ממחלות לב וכלי דם, ונמוך ב-33% לתמותה מסרטן. הליכה של 12,000 צעדים ביום לעומת 4,000 הייתה קשורה בסיכון נמוך ב-65% לתמותה מכל סיבה וממחלות לב ודם, ולסיכון נמוך ב-55% לתמותה מסרטן. באופן מפתיע, לא נמצא קשר מובהק בין עצימות הצעידה ובין הסיכון לתמותה לאחר תקנון למספר הצעדים. כמו כן, לא נמצאו הבדלים בין גברים לנשים, בין מבוגרים לצעירים, או על פי המוצא.

לסיכום, על פי המחקר, מספר גבוה יותר של צעדים ביום קשור באופן מובהק בירידה בסיכון לתמותה מכל סיבה. ממצאים אלה תואמים את ההמלצות לשילוב פעילות גופנית בשגרה היומיומית ולהגבלת זמן הישיבה.