צילום: שטרסטוק

דר' יוני ירום, מומחה לרפואת ספורט, מסביר איך למנוע את ניוון הגוף בתקופת הסגר והבידוד, גם אם גרים בדירת 4 חדרים עם ילדים

הוראות הסגר והבידוד מאלצות מיליוני ישראלים לשבת בבתים משך כל שעות היממה. מצב זה יוצר גורמי סיכון, המאיימים על בריאותנו ומעודדים השמנת יתר וחוסר פעילות. ד"ר יוני ירום, רופא מומחה לרפואת ספורט ויועץ מדעי בחברת הרבלייף, מזהיר מפני נזקי היושבנות.

צילום: שטרסטוק

ד"ר ירום: "שנים רבות נלחמים אנשי הרפואה בגורמי סיכון אלה, שמביאים למחלות כרוניות, והנה, תוך מספר שבועות, ההישגים בתודעת הציבור נמחקים כלא היו ואנו עתידים לראות עלייה בתחלואה בתקופה הבאה ונזקים שיהיה קשה לתקנם. כל המערך הארצי להסברה על חשיבותה של פעילות גופנית והשגחה על התזונה התמוטט, כלא היה, ואנו נדרשים לחשב מסלול מחדש על מנת לא לגרום לעצמנו נזקים הקשורים באורח חיים יושבני אשר פוגע בבריאות, מקצר את תוחלת החיים ומהווה גורם סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, בעיות אורתופדיות, הפרעות מטבוליות, השמנה, סוכרת וסרטן. זוהי רק רשימה חלקית של השלכותיה ההרסניות של הישיבה הממושכת על גופנו".

צילום: שטרסטוק

איך ניתן להימנע מיושבנות בדירת ארבעה חדרים עם ילדים?

ד"ר ירום: "תהיו בתנועה, אל תרבצו. גם בזמן כזה חשוב להיות אקטיביים. ישיבה של מספר שעות מול הטלוויזיה, או המחשב, היא מיותרת ומסוכנת. מידי שעה קומו ביחד עם הילדים והסתובבו בבית במשך עשר דקות. אם הבית קטן, ניתן לעלות ולרדת במדרגות הבניין מבלי לצאת למרחב הפתוח. כמו כן ניתן לעלות לגג, או לרדת למרתף, בבתים שישנה אפשרות לכך. אפשר אפילו לשחק תופסת ומשחקי תנועה אחרים ביחד. התנועה תפעיל את השרירים, תזרים את הדם לכל איברי הגוף, תכניס חמצן לדם, תשפר את הנשימה ותעניק לכם ולילדים תחושה של חיוניות".

צילום: שטרסטוק

כמה זמן צריך להקדיש לפעילות גופנית במהלך היום?

"הקפידו על שגרה. הקדישו לפחות רבע שעה ביום לביצוע מספר תרגילי כושר, שקל לבצע בבית ביחד עם הילדים, והכניסו אותם לשגרה קבועה. שגרה לרוב מפחיתה סטרס, מקלה על ההתמדה, והפעילות הגופנית גם מהווה זמן איכות שלכם עם עצמכם ועם הילדים. תרגילים שמתאימים לפעילות זו יכולים להיות שכיבות שמיכה, תרגילי בטן עליה וירידה, פלנק, תרגילים ליד אחורית שניתן לבצע עם קופסאות שימורים שיש בכל בית, המהוות משקולת קלה, לאונג', סקוואטים וכן מתיחות ותרגילי גמישות".

דר' יוני ירום צילום: הרבלייף

איך משלבים פעילות גופנית עם הרגלי אכילה בסגר?

"לתזונה נכונה בזמן הסגר יש חשיבות גבוהה. המוקש כאן הוא רציני ביותר, כיוון שאנו נוטים להשתמש באוכל כדוחה שעמום, וגם כמפיג מתחים וחרדות. השתדלו לאכול באופן מתוכנן, ובזמנים קבועים, ולא לנשנש בין הארוחות. מעבר לכך, בתקופה זו שאין לנו אירועים משפחתיים ומפגשים משמחים עם משפחה וקרובים, השתדלו להפוך את הארוחה עם הילדים לאירוע משפחתי, זמן לשיחה בריאה, לשיתוף חוויות וכמובן להזנת הגוף במזון בריא, מגוון וטעים. בשלו מראש דברים שכולכם אוהבים ואפילו שתפו את הילדים בהכנת הארוחה. ילדים אוהבים גם להכין וגם לאכול. זהו זמן של ביחד, שבו ניתן לשתף את בני הבית בכל מה שעובר עליכם, לפרוק, לתמוך ולהמשיך לצלוח את התקופה הלא פשוטה שבאה לפתחנו".