טשטוש בילדים - סדציה

טשטוש-ילדים-ששש
טשטוש-ילדים-ששש
צילום: שטרסטוק

על מנת להקל על בדיקות רפואיות לילדים, משתמשים הרופאים בסדציה, כלומר טשטוש

ילדים רבים מתקשים לעבור פרוצדורות רפאיות ולכן נזקקים לסיוע באמצעות טשטוש המכונה גם סדציה. טשטוש בילדים מסייע לעבור פעולות ובדיקות רפואיות הדורשות שיתוף פעולה, על מנת למנוע סבל, חרדה ואי נוחות ועל מנת להשלים את הפעולה בבטיחות וביעילות.

בעבר, היה מקובל להחזיק את הילד או התינוק כדי שלא יזוז בעת בדיקה או פעולה כואבת. עם השנים, הבינו כי לתינוקות וילדים, כמו למבוגרים, מגיע לעבור את הבדיקה או הפרוצדורה ללא כאבים מיותרים, וללא חרדה ואי נוחות.

התאמת מידת הטשטוש לפרוצדורה הנדרשת עבור הילד: חלק מהפעולות שהיו נעשות בעבר תחת הרדמה כללית, מתבצעות כיום בסדציה, ובכך נחסך אשפוז ממושך ואווירת חדר ניתוח ונחסכת התערבות פולשנית של דרכי האוויר. הסדציה היא מצב ביניים בין ערנות להרדמה כללית. בשונה משינה רגילה, הילד לא יזכור את הפעולה, לא יתעורר באמצעה ולא ירגיש כאב.

קיימות דרגות שונות של הפעולה. החל מסדציה קלה בה המטופל ער, מודע לסביבתו ומעט ישנוני, ועד לסדציה עמוקה בה המטופל אינו מודע לסביבתו ואינו מגיב לגירוי מטריד. מיומנות ויסות עומק הסדציה, והתאמת עומקה לפעולה אותה עובר המטופל, מופקדת בידי הרופא המרדים, המווסת את כמות ואת סוג התרופות בהתאם לאורך הבדיקה, למורכבותה ולנתוני המטופל לדוגמת גיל, משקל ומחלות רקע.

פעולות בהן משתמשים בסדציה: פעולות אבחנתיות כגון בדיקות שמיעה והדמיה, טיפולי קרינה, בדיקות עיניים. פעולות וטיפולים חודרניים כגון ניקור מותני ובדיקת מח עצם, גסטרוסקופיה, קולונוסקופיה, הכנסת כפתורים לאוזניים, ביצוע ביופסיות כירורגיות וביופסיות מונחות אולטראסאונד, טיפולים עוריים קצרים ופעולות אורטופדיות קצרות כמו קיבוע שברים או הוצאת גוף זר.

מקור המידע – אתר "בית החולים איכילוב".


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן