צילומים: מד"א

מד"א בשיתוף החטיבה הטכנולוגית בצה"ל השיקו אוטובוס חירום, הממותקן כמו ניידת טיפול נמרץ, ויכול להחיש לבית החולים 13 חולים ופצועים ביחד

מגן דוד אדום, בשיתוף חברת אסם נסטלה וחברת דן, ובסיועם של חיילי החטיבה הטכנולוגית ליבשה של צה"ל, פיתחו בשבועות האחרונים שני אוטובוסים ייעודיים לפינוי חולים ופצועים רבים, באופן בטוח ויעיל. בכל אוטובוס ניתן לפנות עד שלושה עשר חולים ופצועים בבת אחת, כששניים מהם נמצאים בחלקו האמצעי של האוטובוס, אשר בנוי ממש כמו ניידת טיפול נמרץ, ואחד עשר נוספים יושבים בחלק האחורי. במידת הצורך, יכול האוטובוס לשמש להסעה של עד ארבעה עשר חובשים ופרמדיקים לזירת אירוע מרוחק.

האוטובוסים מאפשרים העברת מטופלים רבים, ובכך חוסכים במספר כלי הרכב המבצעיים הנדרשים לביצוע משימה כזאת. בכל אוטובוס מותקנות סירנות ומערכת תקשורת מתקדמת, שמאפשרת יצירת קשר בין הצוותים שנמצאים בחלקים השונים של האוטובוס לבין מוקד מד"א.

האוטובוסים, של חברת MAN, אורכם 11.935 מטר, רוחבם שני מטרים וחצי וגובהם 2.478 מטרים. מדובר באוטובוסים עירוניים שהוסבו לבינעירוניים. שלושת חלקיו של האוטובוס נפרדים זה מזה לחלוטין במחיצות אטומות. כך, גם במקרה של פינוי חולים מדבקים, אין צורך בהתמגנות של הנהג. כדי שהנהג יוכל לשמור על קשר עם הצוות והמפונים כל העת, ישנה מערכת תקשורת המאפשרת להם לדבר, ובנוסף, לנהג יש גישה למצלמות אשר נמצאות בכל חלקי האוטובוס.

בחלקו האמצעי של האוטובוס יש שתי מיטות עם ציוד המתאים לטיפול ברמת ניידת טיפול נמרץ. שני פראמדיקים מיועדים לטפל בחולים השוכבים בחלק זה, כשהם יכולים לראות באמצעות מצלמה את המתרחש בחלק האחורי, בו מיועדים לשבת עד אחד עשר מפונים, שמצבם טוב.

בחלקו האמצעי של האוטובוס ישנו ציוד טיפול נמרץ מתקדם, הכולל בין היתר מכשירי דפיברילטור שיכולים לבצע גם בדיקת ECG, ומכשירים אוטומטיים לביצוע עיסויי חזה. מעל כל מושב בחלקו האחורי של האוטובוס, ישנו ברז חמצן. אחד עשר הברזים מוזנים על ידי ארבעה בלוני חמצן גדולים, אשר מחוברים למערכת מיוחדת שנמצאת בקדמת האוטובוס. באוטובוס ישנם שני מקררים, אשר מיועדים לאחסון מנות דם ותרופות שצריכות להיות בקירור. בנוסף, מרושת האוטובוס בשקעי חשמל במתח V230, המאפשרים לחבר ציוד רפואי נוסף במידת הצורך, דוגמת אקמו, אינקובטור וכדומה.

אוטובוס הפינוי הוא רכב חירום לכל דבר ועניין, ומרושת באורות, סירנה, ומערכת כריזה, בדומה לניידת טיפול נמרץ. בנוסף, האוטובוס מחובר למערכת הקשר של מד"א. גם המצלמות שמרשתות את האוטובוס כולו מחוברות למוקד הרפואי של מד"א, כך שרופאים ופראמדיקים בכירים מהמוקד יכולים לראות את המתרחש, ובמידת הצורך לייעץ לצוות באוטובוס ולהשתתף בקבלת החלטות.

באוטובוס מותקנת מערכת שיחלוף חמצן מיוחדת, אשר יכולה, על פי הנחיית משרד הבריאות, להחליף את כל האוויר ברכב תוך שבע דקות בלבד. לטובת ניקוי מהיר ויעיל, המושבים באוטובוס עשויים מעור, ולכל אחד מהם חגורת בטיחות. נוסף על כך, שקעי החשמל באוטובוס הם מוגני מים, כך שניתן לחטא את הרכב מבלי לחשוש מפגיעה בחשמל.

יוסי חלבי, פרמדיק באגף המבצעים של מד"א: "האוטובוסים, שפותחו על רקע נגיף הקורונה בישראל, בנויים בצורת שלושה אגפים המאפשרים מניעת הדבקה בין מטופלים. אגף הטיפול הנמרץ כולל שתי מיטות מותאמות לחולים מורכבים מונשמים, עם כל המכשור המתקדם הדרוש, והאגף האחורי מאפשר מתן חמצן לכל מטופל, במידת הצורך".

עמרי גורגה, פרמדיק מד"א האחראי על הפרויקט: "התחלנו לפתח את האוטובוסים הללו בשיאה של מגפת הקורונה בישראל. מההתחלה הוצבו בפנינו הרבה מאוד אתגרים, אבל ידענו שאנחנו צריכים להגיע לתוצאה מיטבית בתוך זמן קצר, ולהפוך את האוטובוסים למבצעיים. עבדנו בימים ובלילות, יחד עם החטיבה הטכנולוגית ליבשה של צה"ל, עד שהאוטובוסים היו מוכנים".

האוטובוסים נתרמו על ידי חברת "דן", והוסבו באופן מלא לרכבי הפינוי הייעודיים, בסיוע אגודת ידידי מד"א בישראל, שעומדים לצד מגן דוד אדום גם בימים אלה, וחברת "אסם נסטלה", אשר תרמו תרומה נדיבה לטובת מימון הפרויקט. לצידם, סייעו חברת "Auto cool" וחברת "מרכבים".

ראש החטיבה הטכנולוגית ליבשה, תא״ל טל אהרון: "במסגרת התמודדות צה״ל מול נגיף הקורונה ומתן סיוע לאזרחות יוצר ופותח אוטובוס קורונה ״מדאבוס״ ראשון מסוגו לניוד חולים בישראל. מדובר בשיתוף פעולה של מרכז שיקום ואחזקה, והחטיבה הטכנולוגית ליבשה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה לבין מד״א, משרד התחבורה וחברת ״מרכבים״. הפרויקט שהפך מחלום למציאות תוך מספר שבועות בודדים בזכות שיתוף הפעולה של כלל הגופים יהווה תרומה משמעותית להצלת חיים".

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "מדובר ברכב רפואת חירום ראשון מסוגו בישראל, שנותן לנו יכולות פינוי גבוהות, ואשר יסייע לייעול הפעילות שלנו במקרים שונים, בהם אנו נדרשים לפנות מספר רב של מטופלים בעת ובעונה אחת. אני מודה לכל מי שלקחו חלק בפיתוח ובבנייה של האוטובוסים המיוחדים, בהם טובי המוחות במגן דוד אדום ובצה"ל, לאגודת ידידי מד"א בישראל, לחברת 'אסם נסטלה', ולמשרד התחבורה בראשות השר בצלאל סמוטריץ'".