צעצוע הוצא מקנה הנשימה בסדציה

פרופ' אביב גולדברט. צילום: סורוקה
פרופ' אביב גולדברט. צילום: סורוקה

פעוטה בת שנתיים, ששאפה צפצפה מגומי, הובהלה למיון ילדים בבית החולים סורוקה. הצפצפה נשלפה באמצעות מכשיר ברונכוסקופ גמיש, ללא הרדמה

פעוטה בית שנתיים, ששאפה צפצפה מגומי, והצפצפה איימה לחסום את קנה הנשימה שלה, פונתה למלר"ד ילדים במרכז סבן במתחם בית החולים סורוקה בבאר שבע. היא הוכנסה לברונכוסקופיה וחייה ניצלו.

הפעוטה הובהלה למלר״ד ילדים בסורוקה לאחר שהצפצפה נתקעה בדרכי האוויר שלה. צוותים ממרכז סבן לילדים, מהמחלקה לאף אוזן וגרון ומהחטיבה להרדמה הוציאו את הצפצפה באמצעות מכשיר ברונכוסקופ גמיש, וללא הרדמה מלאה. פרופ' אביב גולדברט, מנהל מחלקת ילדים ב' ומומחה ברפואת ריאות בילדים, מסביר: "מקרים של שאיפה ובליעה של גופים זרים יכולים לגרום לחנק ולהפוך למסכני חיים. בשל החשש הגבוה, הכנסנו את הילדה לפעולה אנדוסקופית בה זוהתה הצפצפה, והוצאה באמצעות ברונכוס גמיש מתוך דרכי האוויר. בספרות העולמית תוארו מקרים בהם נשאפה צפצפה לדרכי האוויר, אך זו הפעם הראשונה שבה היא מוצאת החוצה שלא בהרדמה כללית, אלא באמצעות סדציה (טשטוש) ובשימוש שכולל רק ברונכוסקופ גמיש".

הצפצפה בקנה הנשימה של הפעוטה. צילום: סורוקה

תינוקות ופעוטות מאזור הדרום מפונים מעת לעת לסורוקה, לאחר בליעה או שאיפה של גוף זר. הצוותים הרפואיים מורגלים בכך ומטפלים בהם באופן בהול כדי למנוע מצב של חנק או סיבוך, שיכולים להיגרם אם הגוף הזר לא יוצא מהגוף באופן טבעי. תינוקות עד גיל שנה נמצאים בשלב התפתחותי, שבו הם חוקרים את סביבתם דרך הפה, הם מכניסים ידיים וכפות רגליים לפה בתדירות גבוהה ומכניסים לפה גם צעצועים, משחקים וכל הנקרה בדרכם. לכן חשוב להיות מודעים, במיוחד בשלב הזה, לסכנה משאיפת ובליעת גופים זרים ולרכישה של צעצועים בעלי תו תקן.

הצפצפה לאחר שהוצאה. צילום: סורוקה

הפעוטה בת השנתיים, אושפזה להשגחה מיד לאחר הפרוצדורה להוצאת הצפצפה שנתקעה בקנה הנשימה שלה, ושוחררה זמן קצר לאחר מכן. פרופ' גולדברט מסכם: "יש להקפיד ולהרחיק מהישג ידם של תינוקות וילדים קטנים חפצים קטנים, תכשיטים, משחקים מסוכנים ושאינם בעלי תו תקן. יש לסרוק באופן תמידי את החלל בו הפעוט נמצא, ולמנוע כל מצב של בליעת או שאיפת גופים זרים לחלל הפה".


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות אורתופדיה ורפואה דחופה >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן