I3LUNG לחולי רטן ריאות

פרופ׳ ניר פלד וד״ר ליילה רויזמן. צילום: שערי צדק
פרופ׳ ניר פלד וד״ר ליילה רויזמן. צילום: שערי צדק

מומחי האגף האונקולוגי בבית החולים שערי צדק מציגים מודל מבוסס בינה מלאכותית לשיפור הטיפול בסרטן הריאה

פיתוח חדשני בבית החולים שערי צדק (I3LUNG), לניבוי תגובה לטיפול בסרטן ריאה בעזרת בינה מלאכותית, יאפשר שיפור תוצאות הטיפול והצלת חייהם של מאות מטופלים החולים בסרטן ריאה – הגורם המוביל למוות מסרטן בגברים והשני בקרב נשים. פרופ' ניר פלד, מנהל האגף האונקולוגי, ביחד עם ד"ר לילה רויזמן, מנהלת יחידת החדשנות לחקר הסרטן במרכז הרפואי שערי צדק, החלו בפיתוח כלי חדשני החוזה את יעילות הטיפול האימונותרפי בחולי סרטן הריאה המתבסס על נתוני המטופלים. הפיתוח מתקיים במסגרת קונסורציום אירופאי פורץ דרך שזכה למענק יוצא דופן תחת מטריית תכנית ה-2020 HORIZON.

המרכז הרפואי שערי צדק נבחר להיות בית החולים היחיד והראשון בישראל אשר זכה במענק מסוג זה לפיתוח כלי חדשני העושה שימוש בבינה מלאכותית (AI) אשר יכול לחזות את הצלחת הטיפול התרופתי על בסיס נתוני המטופל ובכללם: הדמית CT, בדיקות המעבדה, נתוני הרקמה ונתונים חלבוניים מרובים הנאספים במסגרת הפרויקט. ה-I3LUNG הוא יוזמה מחקרית שמטרתה לייצר כלי קבלת החלטות חדשני שיסייע לרופאים ולמטופלים בבחירת תכנית הטיפול המיטבית בסרטן הריאה, המותאמת לצורך ולמצב הרפואי הספציפי של כל מטופל.

במסגרת המחקר העולמי התאחדו המרכזים האונקולוגיים המובילים בטיפול בסרטן ריאה מרחבי העולם (איטליה, גרמניה, יוון, ספרד, ישראל, ארה"ב) ובהם המערך האונקולוגי במרכז הרפואי שערי צדק. כאמור, פרופ' ניר פלד ביחד עם ד״ר לילה רויזמן, החלו בפיתוח מערכת ייחודית שתוטמע בשערי צדק וצפויה לשפר את איכות הטיפול של מאות ואלפי מטופלים המגיעים לקבלת טיפול מציל חיים.

ד"ר לילה רויזמן: "בקרוב למטופלי שערי צדק תהיה אופציה להיות חלק מפסגת הטכנולוגיה העתידית בניבוי תגובה לטיפולי סרטן. הכלי החדשני שאנו מפתחים מבוסס בינה מלאכותית (AI), ויעשה שימוש במתודולוגיות של machine learning וdeep learning (DL ו-ML), כדי לנתח מגוון רחב של מידע מבדיקות ההדמיה ומאפיינים קליניים וביולוגיים של הגידול. כל הנתונים הללו יגיעו מניתוח רטרוספקטיבי של 2,000 מטופלים ממספר מרכזים בעולם, יחד עם גיוסם של 250 מטופלים חדשים למחקר פרוספקטיבי. במסגרת זו תיבחן ההשפעה של גורמים שונים כגון תורשה וגנטיקה של הגידול, מיקרוביום, איפיון ופעילות תאים של המערכת האימונית וסמנים חדשים נוספים".
לדברי דר' רויזמן, במקביל, יתבצע גם מחקר פסיכולוגי שישלב את ההיבט החוויתי והעדפות המטופלים כחלק מפיתוח כלי סיוע להחלטה משותפת".
פרופ' פלד מדגיש כי המיזם עשוי ללתת מענה לצורך גובר בחיי היומיום של הקלינאים המתחבטים בין מגוון טיפולים רבים אשר זמינים לחולי סרטן הריאה: "אנו בישראל, זוכים ליכולת הנגשה מלאה ועדכנית של כלל הטיפולים הקיימים בסרטן הריאה, דבר אשר היה תנאי להשתתפות במאמץ ייחודי זה. הנגשת טיפולים עדכניים אלו שינו באופן דרמטי את השיח היומיומי בעולמנו המאפשר אף ריפוי גם לחולי סרטן גרורתיים, דבר אשר ניתן היה רק לחלום אודותיו מספר שנים קודם לכן".
סרטן הריאות הינו הגורם המוביל למוות בגברים והשני בקרב נשים בשנת 2020, עם 370000 מקרי מוות באירופה וכ- 2800 מאובחנים חדשים בישראל. "זוהי זכות גדולה להיות חלק ממהפך קליני זה, וגאווה ישראלית גדולה להיות חלק מפרויקט מסוג זה״, מסכם פרופ' פלד.


להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות אונקולוגיה, המטולוגיה ודימות >> לחצו כאן



להצטרפות לקבוצת הווצאפ MedNews – חדשות רפואה >> לחצו כאן